Hastighetsmätarvajern

Moderator: Ingper

rolf sievert
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2006, 13:07

Hastighetsmätarvajern

Inlägg av rolf sievert »

Hej

Hastighetsmätaren lade av. Började felsöka. Det fanns ett brott på kabelhöljet i anslutningen till den korta kabelnutten som är ansluten till hastighetsmätaren. Kabelhöljet verkar vara anslutet med en krympt hylsa till en plastkoppling mellan den långa och korta vajern. Denna krymphylsa hade släppt. Kunde dra ut den långa vajern ur höljet, ser felfri ut. Problemet är att jag inte får isär kopplingen mellan långa och korta vajern. Det är ju trångt och eländigt, kopplingen ser ut att vara av vit plast och det borde ju vara någon form av bajonettkoppling mellan kablarna, men jag lyckas inte få isär kopplingen.
Bifogar en taskig telefonkamerabild. Jag misstänker att det den vita flänsen på plastdelen är en koppling av något slag
Någon som vet eller har erfarenhet?
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Känner igen eländet.

Den vita kopplingen skall INTE vridas utan skjutas axiellt. Det är alltså ingen bajonettkoppling utan den yttre vita hylsan trycker in låstungor radiellt när den skjuts längsledes.
Jag klantade mig och bröt av den lilla vita plastnippeln som kommer från det långa vajerhöljet.
Det innebär två alternativ,
1: byta hela det långa vajerhöljet, eller
2: försöka laga.

Jag svarvade ett specialrör i aluminium som jag sedan klöv i två halvor.
Lade dessa halvor över den avbrutna plastnippeln och vajerhöljet och limmade fast detta med epoxylim. Funkar men kräver MYCKET pillande och provande.
rolf sievert
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2006, 13:07

Inlägg av rolf sievert »

Suveränt, tack.
Det är alltså bara att försöka dra isär det så försiktigt.

Eller; om det inte går med våld, försök med mer våld.
Skriv svar