köpes Ytterbackspegel

Moderator: Ingper

andfr
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2007, 22:47
Ort: Göteborg

köpes Ytterbackspegel

Inlägg av andfr »

Hej

Jag söker en ytterbackspegel till förarsidan. Min bil är en 1500 -80.
Andreas
andfr
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2007, 22:47
Ort: Göteborg

fel i min profil

Inlägg av andfr »

Hej
Jag såg att det låg en gammal epostadress i mkn profil. Den bör vara ändrad nu.

Sorry,

Skicka igen om ni skickat.
Andreas
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Tips angående speglar.
I England säljs en del backspeglar via EBay, men dessa är anpassade för högerstyrda bilar. Kolla noga så ser ni att det svarta spegelhuset har olika vinklar i förhållande till karossen. Alltså, köp inte speglar från en högerstyrd bil, ty de passar inte utan ombyggnation. Vis av erfarenhet.
Stygge
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2007, 17:58
Ort: Dansbygget

Backspeglar från England

Inlägg av Stygge »

Det är samma backspeglar på engelsksålda bilar men de skriver inte höger och vänster utan drivers och passengers side.
Hos oss är förarsidan vänster och där är det tvärtom.
Har precis fått hem en passengers side outdoor mirror som passade perfekt på förarsidan på frugans bil.
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

Tuck skrev:Tips angående speglar.
I England säljs en del backspeglar via EBay, men dessa är anpassade för högerstyrda bilar. Kolla noga så ser ni att det svarta spegelhuset har olika vinklar i förhållande till karossen. Alltså, köp inte speglar från en högerstyrd bil, ty de passar inte utan ombyggnation. Vis av erfarenhet.
Om jag inte minns helt fel så är det bara en kil inuti fästet som justeras för att ändra vinkeln på "huset". Verkar ju punchit att rent produktionstekniskt ha olika fästen mer än höger/vänster. Rätta mig om jag har fel.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Det kan vara så att alla har rätt då det kanske finns skillnader mellan olika årsmodeller. Men jag har ett par engelska och ett par svenska speglar liggandes och mellan dessa skiljer det.

1. På baksidan av spegelhuset nere i det inre hörnet finns en ruta med några siffror. Denna är synlig om man håller huvudet mot dörrbladet rakt under A-stolpen. På de engelska finns ett tilläggsnummer som slutar på "E3" under denna ruta.

2. Fästet som sitter fast i sidoglaset är detamma, men aluminiumfästet som kommer ut från spegelhuset skiljer något. På anläggningsytan (mot glasfästet) finns tre nockar som styr in i tre fördjupningar. Det är dessa nockar som positionerar spegeln i sitt utfällda läge, för om ni inte har tänkt på det så är spegelhusen vridbara. Detta ifall man kör på något, eller behöver fälla in dem. Dessa tre nockar är faktiskt gjutna något olika mellan de engelska och svenska. Om man tittar på någon annan modern bil med fasta yttre backspeglar så är dessa spegelhus oftast helt symmetriska, men för att föraren skall se i båda speglarna så står glasen vinklade olika i förhållande till huset. Kolla gärna.
Det som är speciellt med X1/9ans speglar däremot är att denna vinkelskillnad är upptagen i spegelhuset så att glasen inte behöver vridas så mycket. Detta är nog ganska så nödvändigt då Xets speglar sitter ganska så långt bak på dörrarna pga pinnen i sidorutan. På en modern bil utan pinne så sitter ju speglarna vid A-stolpen, dvs längre fram och därmed blir inte vinkelskillnaden mellan höger och vänster spegel så stor.

Det går faktiskt att mäta vilkelskillnaden mellan höger och vänster hus.
Håll ett pappark ed. mot sidoglaset under ena spegeln och rita ett streck på pappret utmed spegelhuskanten. Klipp sedan utmed linjen och du har gjort dig en fast gradskiva. Håll sedan denna gradskiva på andra dörren och det går att se vinkelskillnaden.

Därmed inte sagt att det inte går att använda engelska speglar. Skillnaden är inte så jättestor, men felet blir ju större ju längre fram förarstolen är postionerad.
Skriv svar