Bilen besiktigad!!

Moderator: Ingper

Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Bilen besiktigad!!

Inlägg av Per Höghielm »

Hej!!
Jippi!!! Igår var jag på bilprovningen för 1st besiktning.Bromsvärden kanonbra, även handbromsen.CO halten låg på 0,5 vilket ju också är kanonbra.Dock fick jag en anmärkning på vänster reflektor som gav en något diffus ljusbild vilket jag definitivt inte hade med i mina beräkningar.
Tror det bor troll i bilen för när besiktningsmannen skulle provköra bilen klickade det bara när han vred runt nyckeln.Misstänker att det är nåt mysko med startmotorn eftersom bilen startade när vi rullade igång den.Helt otroligt att det skulle inträffa just där.
Måste byta bränslefilter också eftersom bilen började gå väldans illa på väg till bilprovningen.Ryckte och svarade ej på gasen, jag var nere i 5km/h och trodde jag skulle få gå hem när bilen plötsligt hackade till och började funka igen.Nu går den helt plötsligt bättre och känns piggare än någonsin.Kanske det var nåt "skit" som släppte helt plötsligt vad vet jag. Hursomhelst så känns det skönt att den gick igenom och jag kanske kan få njuta av lite bilköra över sommaren nu.Känns dock olustigt att veta att startmotor kanske klickar och jag inte får igång bilen om jag är iväg någonstans.

Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Grattis till besiktningen !

Min bil käkade upp fyra startmotorer på en månad. Dålig jordning = varmgång = nedsmält solenoidarm som är i plast. Starten går att byta uppifrån också, men det är trångt. Jag bytte alla uppifrån.... :?

Låter inte riktigt som ditt fel, men kolla jordflätan. Har för mig att den sitter undertill vid växellådan ungefär. Jag satte dock dit en extra ny och frisk i ovan generatorn också.

Ett vanligt fel är ju att solenoiden kärvar. Kanske inte så konstigt efter 13 år ? Botas ibland (tillfälligt) genom att ge starten en ordentlig smäll, t ex med en hammare. Nu sitter den ju dock inte så smällvänligt till på X1/9....

Kolla också anslutningarna på starten. De sitter ju lite utsatt och särskilt den lilla kabelskon till solenoiden kan ju vara okontakt i. På min har man t.o.m. satt ett extra relä så att tändningsnyckeln påverkar relät, som i sin tur kortsluter mellan stora plusledningen och solenoidens plus. Antagligen har tidigare ägare av min bil haft problem, som senare visade sig bero på dålig jordning istället.

0,5 är lite lågt. Det skadar inte att ta upp den till 1-3%. Jag har visserligen kört ett bra tag med 0,1% (p.g.a. felbestyckning, men bilen drog riktigt bra), men då gick den dåligt på tomgång. Vet inte om det kan bli problem med övertemperatur i förbränningsrummet också (kolv/ventilskador ?) om den står för magert och man kör hårt.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Jag ska kolla kablarna och jorflätorna.CO halten är alltså för låg vilket kan skada motorn??? Hur går jag tillväga för att höja upp den då? Kan jag få bilen att gå ännu bättre om jag höjer den alltså?

Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Hade samma fel på en Kadett (Kanske snart Fiat :wink: )
Startmotorn la av och jag bytte men inget hände. Visade sig att jordflätan var av :lol:

På Astran som följde fastnade solenoiden.
Löste det temporärt med Ingpers lösning, dvs körde omkring med en hammare i bilen för att kunna knacka igång den.

Per, kommer du förbi Strömsholm med raketen?
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Det vore kul att komma till Strömsholm då jag bara har runt 10mil. Eftersom jag jobbar varannan helg har tyvärr alltid en massa annat inbokat.Visste dessutom inte att träffen skulle vara så nära mig.Vore kul att få deltaga men som sagt lovar inget.

Någon som vet något om CO halt inställningar?? Hur upplever ni era X, går de klockrent eller har ni modifierat nåt för att det ska bli mer drag i dessa "monster"??? Har ju bara kört min så jag har ju inget att jämföra med.Tyvärr upplever jag min som lite ryckig med dåligt bottenvrid.Har köpt ett nytt bränslefilter, k-sprit och lite annat cleaner som jag tänkte börja med för att se om den går bättre.

MVH Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Ryckig och dåligt bottenvrid kan vara symptom på för mager blandning. Nu är inte denna motor någon racer under 2000 rpm, men den skall inte rycka/gå orent.

Jag har inte riktigt originalförgasaren, bara en mycket snarlik med samma beteckning (men utan termostatuttaget för förgasarkylfläkten). På den sitter blandningsskruven i vänster bakkant (sett ur bilens längdriktning), inne i en grop rakt ut åt vänster.
Skruva in = magrare, och motorn börjar bli ännu mer ledsen på tomgång och snabbt gaspådrag.
Skruva ut = fetare, och tomgången höjs ofta lite, går rent och bilen svarar bättre.
För mycket utskruvat = bilen går kanske fortfarande rätt ok men drar mycket bränsle.

Testa att skruva ut den ett halvvarv eller så, och prova igen. Det där med att hård körning och för mager blandning kan bränna ventiler och kolvar är f.ö. bara något jag hört. Och inte på X1/9 utan på helt andra motorer.

Skulle vara kul att träffas i helgen ! Jag brukar alltid ha med en verkstadshandbok och verktygslådan, så därifrån skall du nog komma. Det är mer regel än undantag att minst en bil går sönder på träffarna. Det är ju en Fiat.... :lol:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hade en metanol rc bil för ett tag sen som man hela tiden fick skruva fetare eller magrare blandning för att den skulle gå bra.Detta påminner ju om den fast i skal 1/1 :D
Vore intressant att hitta blandningsskruven för att få den att gå lite fetare vilket ju vore kul om den kommer gå bättre då.Ska byta bränslefilter och kolla jordflätan till startmotorn när jag ändå håller på.

Gå in på denna länk och kolla filmen.Lyssna på motorljudet ungefär 1:30 in i filmen.Snacka om ljuvlig sång!!

http://www.garaget.org/video/ugu9xf4olq3l

Per
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Felle »

ang filmen.
Undrar verkligen om inte ljudet är ditlagt senare ser så ut.. dallara byggde för övrigt endast 11 st riktiga dallaror. uppgift från Fransisco Cazzaniga som byggde dallarorna nere i Italien. Däremot så har de sålt fler 16v motorer..
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Ang. CO halten så har jag kollat i min Haynesbok och det verkar som att det finns 3st nålar/skruvar på förgasaren.Slowrunning, Throttle stop och mixture screw står det.Är det den sk. Mixtureskruven som ska justeras ut för CO:n?? Är det inte risk att det blir nåt annat fel om jag börjar vrida och mixtra med dessa skruvar.Kanske skruvar bort mig :( .Helt klart är att det är nåt skumt eftersom den går orent.Antingen bränslefiter eller förgasarinställning.Finns det nåt annat jag bör kolla/byta efter alla 13års stillastående??

MVH Per "raketen" H
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Hade samma fel på min bil. Det var jordflätan mellan batteri och kaross som var dålig. Fungerade perfekt efter byte! Satsa på en rejäl fläta som klarar många ampere.

Lycka till!
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Hej och hoppas vårträffen var bra!! Tyvärr kom jag ej iväg eftersom min son fått vattkoppor.
Jag har bytt bränslefilter och nu kört bilen ca 12 mil.Märker att bilen går bättre ju mer jag kör.Tyvärr finns det ett "dödläge"när jag trycker ner gasen då bilen rycker till för att sen börja dra igen.Märker detta tydligt när jag gasar på ganska friskt.Bränsle eller tändfel det är frågan?? Ang. CO halten så har jag en skylt i motorrummet där det står att den ska ligga på 1,0 +/- 0,5%. Min låg ju på 0,5, bör jag höja den ändå?? Växellägena är tröga, speciellt 5:an och backen så jag ska byta olja och kolla om det blir bättre.Bränslemätaren hoppar fram och tillbaka och ibland står den i botten, finns det någon givare eller nåt jag bör kolla??Annars grymt nöjd med bilen.Vilken känsla att fara fram med vinden i håret :P :P

Vi hörs!!
Per
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Tveksamhet vid gaspådrag är typiskt fenomen vid mager blandning (skruven "mixture"). Håller du bara koll på hur mycket du skruvat så går det alltid att komma tillbaks. T ex skruva ut ett halvvarv och testa o.s.v.

Ta placeringen av skruven jag beskrev ovan med en nypa salt. Jag har som sagt en snarlik men inte exakt rätt förgasare på min.

Bränslegivaren är också ett vanligt fel. Genom att demontera gummiflänsen där slangarna går in (om det är något gummi kvar ;-) kan armaturen plockas bort. Givaren är en släpsko på en halvmåneformad bana med motståndstråd. Denna tråd brukar nötas av, inte sällan mitt på. Då fungerar mätaren från fullt och ner en bit, för att sedan lägga sig på 0. Har man kanske halvtank (det finns ingen "nerslöningsfunktion" mot skvalp på mätaren) kommer den inte bara hoppa efter skvalpet, utan också hoppa mellan att fungera och ner till 0. Varningslampan går dock på en egen kontakt, så den kan fungera oberoende av mätaren.

Tyvärr är givare väldigt svåra att hitta. Min har jag renoverat med en bana från en gammal trådlindad potentiometer. Men den visar inte riktigt rätt.

Det är rätt mycket länkage på X1/9, och trots att jag har en låda med mycket låga mil är min femma och back rätt tröga. Måste ibland släppa upp och trampa ner kopplingen en extra gång för att få i backen. Men om detta är ett generellt beteende vet jag inte. Men nu är vi två.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Tackar för svaren!!
Det finns alltså en lampa för låg bränslenivå?? Måste missat den i såfall.Känns ju lite osäkert att ha koll på antal liter man tankat och jämföra med mätarställningen.Ska kolla tankarmaturen vid tillfälle.
Ang. vxllåda så måste jag också ofta trampa ur en extra gång för att få i backen eller 5:an precis som du Ingper men ska byta olja ändå för att kolla om det blir någon skillnad.
Förbenade regn, jag vill ut och åka
:evil:

Hör av mig hur det går ang. CO inställningen.

MVH Per
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Inlägg av Tuck »

Använd denna olja till växellådan. Finns att köpa på Mekonomen.
Art.nr: 41-30010
210:-/flaska

Har enligt många gjort underverk för en halvdålig låda.

Bild

Bild
Per Höghielm
Inlägg: 57
Blev medlem: 03 apr 2009, 12:23

Inlägg av Per Höghielm »

Tackar för tipset.Ska prova.Frågan är bara hur många liter man måste köpa? Läste att det var en som fått i 3liter i lådan.

Förbannade regnskurar :evil: :evil:

Vi hörs!!
Per
Skriv svar