Då var exxyn startad för säsongen

Moderator: Ingper

HitSnapper
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 sep 2007, 08:54

Då var exxyn startad för säsongen

Inlägg av HitSnapper »

Startade snällt som vanligt. Men med viss tvekan på solenoid/startmotorn. Och ena strålkastaren går inte upp/ner. En klassiker, bara så knepigt att felsöka. Det var några år sedan sist, blir till att damma av anteckningarna.
Första året med skattebefrielse, eller ' fordonet ej skattepliktigt'. Skulle varit en 2 ton diesel, då hade det märkts i plånboken.
Och måste ta itu med 2'orna från besiktningen i höstas. Satte personligt rekord med 9 två'or från besiktningen.
Men det känns inte riktigt som om det var enbart bilens fel.
- Nedslag på hjullager fram på en bil som stått i två år och har skrapande broms. (En besiktningsman som inte varit med om bil utan bromsservo ! Kan det vara möjligt?)
- Ombesikting för att vindrutetorkarna går långsamt. Jorå, visst går de lite trögt.
- Ratten går inte tillbaka till mittläge efter fullt utslag. (Nej, det är inte styrservo heller...)
Antar att karriärmöjligheterna är rätt begränsade som besiktningsman, det måste ju vara ett sällsynt monotont jobb.

Det var lite terapi, nu till huvudfrågan; en fälg är inte helt rund. Är det någon som har en (eller fler) fälgar att sälja??
Skall vara av den klassiska fyrekrade aluminiummodellen.
Skicka ett mail till rolse2@yahoo.com ifall du har något att sälja.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Inlägg av Ingper »

Bilprovningen tycker jag ofta är väldigt bra och seriösa, men ibland kan det verkligen bli fel. På min kan man inte slå på parkeringen utan att ha nyckeln i, vilket höll på att bli en tvåa en gång. Jag hävdade att det var så på den modellen, medan han hävdade motsatsen. Det var bara det att han börjat besiktningen med att säga att detta var den första X1/9:a han besiktigade, så hans kunskaper om bilen var ju bevisligen ytterst begränsade.

En annan gång kom en besiktningsman på att mina varselljus egentligen var dimljus, med tanke på märkningen på glaset. Och på dimljus skall man kontrollera ljusinställningen. Och de pekade inte rätt.
Lite på skoj tog jag tag i en av dem och tryckte den neråt så ljusbilden hamnade under linjen: "Nu pekar den ju rätt" tyckte jag. "Javisst, och kan du bara få den att stanna i det läget så är det godkänt". Slutade med två instoppade ihoprullade kartongbitar och ljusbilden godkändes. Dock med det muntliga påpekandet att jag bör göra lösningen lite mer permanent när jag kommer hem.....

Har du sett denna fälgannons:
http://www.blocket.se/goteborg/Fiat_X1_ ... ?ca=17&w=3
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar