Hej Alla

Moderator: Ingper

Mad
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2011, 08:28

Hej Alla

Inlägg av Mad »

Är ny här i forumet.. har precis köpt mig ett gammalt x en 82:a.

Har aldrig mekat med bil så hoppas att ni har tålamod med en amatör =)

Kopplingen har lagt ner och har spanat runt lite på forumet och låter som om att problemet kommer att gå att lösa, sen så "hoppar" den i framvagnen, kanske något med upphängningen där...

Nu undrar jag bra ställen att köpa reservdelar på. Har spanat lite på webplatsen och hittat flera som verkar bra, dock utomlands. Är det säkert att beställa från dessa?? vore trevligt med lite info vilka av sdem som är bra att med ha att göra med, leveranstider m.m m.m.

Hoppas jag kommer få rull på kärran innan sommarn tagit slut
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Hej Alla

Inlägg av Ingper »

Att handla utomlands är inget problem alls, bara det är från "rätt" firma. Eurosport UK som du hittar länk till under "Leta delar" i menyn är suveränt bra och smidiga. Bra pris har de också, men allt går inte hitta den vägen. Fast på broms- och kopplingscylindrar är de både billiga och bra. Tänk dock på att det är vänstertrafik i England, så backspeglar och strålkastare bör man kolla noga så de är av "rätt" sort. Avgassystemen fr.o.m. de Bertonetillverkade (eller om det just är brytgräns vid 1982 ?) skiljer tydligen också på svensksålda och europasålda (egen erfarenhet). Be i så fall att få ett foto på just det du skall beställa.

Gemensamt för de flesta sådana firmor är att du betalar via kontokort, t ex VISA. För att inte behöva lämna ut ditt "riktiga" kortnummer på nätet kan jag rekommendera s.k. e-kort eller tillfälligt kort. Det är en tjänst som de flesta banker tillhandahåller, och gör det möjligt att skapa ett tillfälligt VISA-kort med ett nummer som inte går att spåra till ditt riktiga samt med en belopps- och tidsbegränsning. Bara sekunder efter att du genererat ett tillfälligt kortnummer är det klart att använda.
Så sent som i förrgår beställde jag ett par munstycken till en Webergasare från England. Kostar en tredjedel mot MISAB och frakten var under 80:-. Just England tycker jag är bra att handla ifrån - liknande kultur, inga problem med språket och ofta väldigt bra pris och väl fungerande webbutiker. Det är dessutom lika enkelt att handla från ett annat EU-land som att handla inom Sverige. Ingen tull, extra moms eller annat.
Att handla från USA kan vara lika smidigt, men också oerhört struligt. Vissa amerikanska företag vet inte varken var Sverige ligger eller vet att alla länder utanför USA faktiskt inte är U-länder. Det finns dock motsatsen också, t ex Midwest som också finns under "Leta delar". Från USA tillkommer oftast en viss tull samt 25% moms på hela beloppet.

Undvik dock Mr Laursen i Danmark ! Han tar betalt först och levererar (ibland) delarna sedan. Har dock fortfarande inte fått allt jag beställde och betalade för ett par år sedan. Sist jag frågade (förra sommaren) så var det först ett pris på prylen, sedan dubblade han det och slutade svara på mail..... :evil:

Att lufta kopplingen kan vara lite struligt. Jag brukar dock lossa framme vid pedalen först, och se att det kommer fram bra och luftfritt där. Annars kan inte huvudcylindern pumpa. Sedan är det enklare - bara ha en assistent som pumpar medan du luftar bak vid slavcylindern. Med lite tur är det "bara" slaven, men beställ gärna hem båda - de kostar så lite (några hundra). Om du behöver byta huvudcylindern och har ytterligare tur är de långa bultarna som håller fast broms- och kopplingscylindern i pedalstället iträdda från höger, så du bara behöver trä ur dem en liten bit för att få loss kopplingscylindern. Annars är det demontering av rattstången och lite mer pyssel. Inte så svårt men lite tidsödande.

På min hemsida (runda symbolen under min avatar) finns en avdelning om renoveringen och iordningsställande av frugans Bertone -84. Kanske du kan hitta något matnyttigt där. Annars finns mycket kompetens samlad bland klubbens medlemmar. Det är ju en bil som förutom sin charm också ibland kräver lite insatser från ägaren. Fast det är väl just det som är charmen....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Mad
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2011, 08:28

Re: Hej Alla

Inlägg av Mad »

Tusen tack för infon! !!

Ska med en gång beställa cylindrar och ett nytt kopplingskitt känns som att en 30 år gammal bil antagligen skulle må bättre av det. Sedan blir det nya bromsar oxå för nu tar dom knappt alls :(
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Hej Alla

Inlägg av Ingper »

Beställa hem kopplingspaket är väl inte fel, men om det inte är uppenbart fel på innanmätet (tryckplatta, lamell) så skulle jag aldrig byta det "för nöjes skull". Det är en del demonteringsarbete för att få ut lådan (se min hemsida). Men allt går ju....

Om pedalen fungerar och slavcylindern rör sig som den skall kan det helt enkelt vara så att kopplingen klabbat fast. Med lite tur så släpper det om du med kopplingen nere och växel i vrider om starten och låter bilen drivas av "ihopklabbningen". Bra utrymme framför bilen rekommenderas :lol: .
Men det kan också klabbat ihop ordentligt - efter 12 års stillastående på vår Bertone -84 krävdes i princip komplett demontering och slägga. Fast har man hängt bort lådan byter man ju nästan alltid kopplingen också....

Kolla alltså om kopplingsmekaniken fungerar utanpå och om felet i så fall sitter inuti lådan först. Jag har inte riktigt fattat det av det du skrivit hittills.

Du frågade om leveranstid innan. Eurosport UK levererar småsaker (< 2kg) så de ligger i din låda efter 2-3 dagar. Större saker som går via paket tar knappt en vecka. Helt i paritet med en inhemsk beställning alltså.

Bromsarna, ja. Tänk på att bilen inte har bromsservo, utan faktiskt kräver lite tryck på pedalen (se Rolwens tråd) innan du börjar byta. Annars kostar nya skivor runtom, nya belägg, nya bromsslangar och ev. nya handbromsvajrar samt renoveringssatser till alla oken totalt under 1500:- för alla fyra hjulen hos Eurosport UK. Lätt att byta också (möjligen med undantag av handbromsvajrarna som kan vara lite stökiga att fästa in under bilen).
Bromssköldarna bak brukar ta stryk, men jag har tagit bort resterna av dem på båda våra X1/9:or. En enda gång har jag hört SBP kommentera det ("jaha, det var inga bromssköldar bak på den här modellen"), annars har ingen reflekterat över det.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Mad
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2011, 08:28

Re: Hej Alla

Inlägg av Mad »

Tackar för alla tips Igen =)!!

Efter mycket trampande och justerande på kopplingen visade det sig tillsist att det var slavcylindern som läckte. Beställde hem båda från euro.uk Som sagt åvan mkt bra ställe kom hem efter ett par dar bara trots att paketet vägde mer än väl, då det låg nya skivor runt om + belägg =)..

Allt är nu bytt så kunde köra skönheten till verkstan som skall få äran att byta kamrem + nya sulor var helt söndertorkade.. Så förhoppningsvis så skall jag till besiktningen snart å se vad som mer behöver göras.. Då kommer mera frågor ;)

till:

Världens bästa forum!!!!
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Hej Alla

Inlägg av Dagoberg »

Hej!

Kommer förmodligen med en hel del frågor även jag.
Har precis köpt en gul 81:a, men hämtar den först om någon vecka.

Oskar i Jönköping
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Hej Alla

Inlägg av Ingper »

Hej Dagoberg !

Grattis till bilen. Var det den gula som låg på Blocket ?
Jag hade besiktning på familjens röda X1/9 i tisdags, och var tvungen att i alla fall lufta av den lite kvällen före, efter att just ha tagit ut den efter vintern och tvättat. Strax nedanför mina hemtrakter kommer jag ifatt något som på håll såg ut som en gulbrun X1/9, bogserad av en mindre SUV. Den svängde in vid några villor utefter vägen, och jag var inte sen att bjuda in mig.

Det visade sig vara den du berättat om för mig, som egentligen var grön (Opelfärg) men stod full med rekordmycket fågellort. Kanske, kanske kommer den så småningom att rulla för egen maskin igen när ägaren får tid. Egentligen ett helt osannolikt sammanträffande att på min och deras korta tur stöta på varandra.....

F.ö. godkände besiktningen mina hembyggda lyktor både fram och bak utan problem. Men bilen går bara sporadiskt på tomgång, så jag får väl ägna den någon timme innan vi åker på Ronnebyträffen om ett par veckor. Nillas Bertone -84 är dock redo. Möjligen skall den få en annan växellådsolja.

Kul Mad att det fungerade, och att Eurosport UK inte gjorde dig besviken. Hoppas du dyker upp på någon träff.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Hej Alla

Inlägg av Dagoberg »

Hej Ingper!

Jodå, det blev den gula på blocket. Den är uppsvetsad, lackad och rostskyddad. Lite småpyssel med inredningen, men det får vänta till vintern. Har några småsaker jag tänkte fråga dig om, bl.a så saknas serviceplåten i bagaget, tänkte kolla om jag kunde få komma över och göra en mall av en av dina.
En annan sak, lite mer meck, är att synken till tvåan har bytts ut mot en konstig tuta som låter varje gång jag försöker få i just tvåan. Får väl leva med detta tills jag hittar en turbolåda, eller gör ett ingrepp i den nuvarande.
Köpte ett nytt batteri i fredags, så när den hämtas på lördag, så ska den väl förhoppningsvis starta ordentligt.
Får flyga lågt på vägen hem för att undvika Harry Haffa och Benny Batong bara, då den är obesiktigad än så länge :oops: . Väl hemma , så ska höger öga skickas på lack, då den tidigare hade utsatts för silicon och vägrade behålla lacken som den skulle. Lite vanlig översyn av motor med oljebyte, diverse filter, tändstift och kamrem om jag vågar. Sen är det väl bara att hoppas att Bilprovningen gillar den :D
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Hej Alla

Inlägg av Ingper »

Hängde inte riktigt med på tutan på tvåan. Men jag har ju lite låddelar liggande om det nu skulle behöva gå så långt....

Bara att säga till när du vill malla av. Den plåten är nog dessutom ganska lätt att göra.
Skall bli kul att se bilen. SBP brukar vara snälla, om inte annat får man ju reda på vad som behöver åtgärdas :lol:

Vad gällde min sporadiska tomgång så blåste jag ur munstyckena igår kväll med tryckluft, och monterade tillbaks. Såg ingenting skumt, men idag har den inte tjuvstannat alls.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Hej Alla

Inlägg av Ingper »

Mad, hur gick det med bilen ?
Ses vi på träffen i Medevi ? Kunde vara kul....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar