Nybliven ägare

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

rolwen skrev:Har fortfarande inte rett ut bromsproblemen tar för bra fram !
Mvh rolwen
Det är inte luft någonstans i bakre kretsen, eller t.o.m. luft i huvudcylinderns del för bakre kretsen ? Visserligen kan min också låsa bromsarna fram först om det är lite grus på asfalten, men på dig låter det som att det handlar om något annat/mycket mer än så.
Bara en lös idé.....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Tuck »

Köpte för flera år sedan luftningssatsen på Mekonomen, alltså den Ingper pratar om med ett gult lock som skruvas på bromsoljebehållaren och med en slang med anslutning till en däcksventil.
Denna är helt outstanding, dels om man är själv och dels för att undvika att man får in luft om man ska manövrera kollegan som pedalpumpare. Har använt denna på OPEL, FORD och VOLVO. Där passar locket, men icke på italienska bilar. Köpte en begagnad kopplingsbehållare med lock. Borrade ett hål i locket lika stort som i det gula Mekonomenlocket. Har fått klippa till två gummipackningar och lagt i locket för att få det att täta. Sen är det bara att flytta över slangen och gummimuppen mellan de båda locken altefter bilmodell. Ska investera i en luftningssats till så jag slipper flytta fram och tillbaka. Det som sedan är så himla fiffigt är att det går lika bra att använda denna grunka för att lufta kopplingen då broms- och kopplingsburkarna naturligtvis har samma gänga.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Tuck »

När jag gjort något med bromsarna och behöver lufta, så kan det behövas att man går runt alla fyra oken kanske tre gånger för att få ut all luft. Smartast är ju att pallra upp bilen så man slipper montera av och på hjulen flera gånger om. När väl oken är åtkomliga går det rätt snabbt att lufta runt ett par tre varv. Men obs obs, glöm inte att kolla nivån i bromsoljebehållaren. Tar oljan slut så får man naturligtvis börja om igen på ruta ett. Jag gör som Ingper och återenvänder oljan då den gamla tryckts ut. Ingen anledning att hälla bort "ny" olja.
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Nybliven ägare

Inlägg av rolwen »

Ingper skrev:
rolwen skrev:Har fortfarande inte rett ut bromsproblemen tar för bra fram !
Mvh rolwen
Det är inte luft någonstans i bakre kretsen, eller t.o.m. luft i huvudcylinderns del för bakre kretsen ? Visserligen kan min också låsa bromsarna fram först om det är lite grus på asfalten, men på dig låter det som att det handlar om något annat/mycket mer än så.
Bara en lös idé.....
Ska försöka reda ut det denna veckan,nya belägg är beställda av Midwest Baylyss väntar på dom, även ny h-bromscyl Jag låser bromsarna fram på fuktig asfalt ???
Tror det blev lite fel med racingbeläggen, Börjar om fr början,återkommer sen!
Mvh rolwen
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Nybliven ägare

Inlägg av rolwen »

Tuck skrev:När jag gjort något med bromsarna och behöver lufta, så kan det behövas att man går runt alla fyra oken kanske tre gånger för att få ut all luft. Smartast är ju att pallra upp bilen så man slipper montera av och på hjulen flera gånger om. När väl oken är åtkomliga går det rätt snabbt att lufta runt ett par tre varv. Men obs obs, glöm inte att kolla nivån i bromsoljebehållaren. Tar oljan slut så får man naturligtvis börja om igen på ruta ett. Jag gör som Ingper och återenvänder oljan då den gamla tryckts ut. Ingen anledning att hälla bort "ny" olja.
I dunken på golvet finns 2 liter bromsvätska som fyller på bromsvätskebehållaren
allteftersom det går åt, :)
mvh/rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

rolwen skrev: Ska försöka reda ut det denna veckan,nya belägg är beställda av Midwest Baylyss väntar på dom, även ny h-bromscyl Jag låser bromsarna fram på fuktig asfalt ???
Tror det blev lite fel med racingbeläggen, Börjar om fr början,återkommer sen!
Mvh rolwen
Ok. Tar du dem från USA tar det ju någon vecka extra. Har köpt mina från Eurosport UK, men de har ju inte alltid hemma.
Lycka till och hoppas det löser sig (och vi ses på höstträffen).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Nybliven ägare

Inlägg av rolwen »

Grejerna kom i dag,har köpt tidigare fr.Eurosport men nu (då) var h-bromscyl slutsålda
antar att många behöver en ny sån på försommaren när Xet ska ut :?
Jag skickade ett mail men dom visste inte när dom skulle få nya,nu finns den hemma
En liten grej som jag inte tänkte på var att Tullverket ville ha mervärdesskatt ,posten administrerar det
På $ 200 blev det 463 kr i avgifter 100 till posten resten tullverket. surt sa räven :(

/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Precis.
Jag har ju beställt en hel del från USA till min gamla A-ford. Först tillkommer moms på hela summan inkl. frakt, sedan i vissa fall tull. Därtill tar Posten eller Feddex eller vem som nu har hand om det ut en administrativ avgift som sällan hamnar under 100:-. Inte ens när USA-firman skickade en sak i efterhand som de glömt att packa med men som tagits betalt för och TYDLIGT skrev att detta redan var betalat och tullat för, kunde de låta bli att lägga på sina administrativa avgifter. En gång till.
Ur den aspekten är det oerhört smidigt att köpa inom EU.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Bytte enbart lyktorna idag mot de nya från Mekonomen. Fick ge 228 kronor för två, vilket ju kändes helt ok jämfört med vad jag har framför mig. Ska försöka lufta bromsarna det sista imorgon och sedan försöka hitta en tid för besiktning på en station så nära mig som möjligt med tanke på växellådans skick :roll: . Den tid jag fann för besiktning i Nässjö i morgon överlät jag till en kompis motorcykel, eftersom han behöver komma igång med övningskörningen och jag inte törs åka så långt om lådan ger upp permanent. Så imorgon hoppas jag på bättre väder eftersom det blir jag som får sitta vid styret till besiktningen.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Ok. Har funderat på hur det gått.
Skulle ju vara bra om du kunde hitta något återbud imorgon, så är förhoppningsvis körförbudet hävt i alla fall. Strax efter 7:30 brukar det finnas som mest tider. Förnuftigt att ta någon av stationerna i närheten.

Slå en signal om du blir stående :roll: .
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

Även om jag skulle kunna köra bilen så har jag lovat min kompis i vars garage bilen står, att inte köra ut på den nylagda asfalten förrens efter helgen. Får ta detta efter helgen. Behöver dessutom vila lite, ha lite semester.
De sista 15 veckorna har gått i alldeles för högt tempo med 12-timmars 200 km/h-arbetspass varje dag på annan ort + att jag har min firma att ta hand om och jag ligger efter där en hel del. Behöver spara lite på fingrarna till diverse klockor och väggur som ska byggas och renoveras. Men jag uppskattar verkligen att jag har ditt och andra klubbmedlemmars stöd och hjälp.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Fullt förståeligt. Det skall ju vara roligt också.

Kollade förresten nere i båthuset, och det får allt plats en X1/9 därnere också om du inte löser det på annat sätt. I synnerhet om de flesta arbetena skall göras på vänster sida (ledigt till höger). F.ö. tror jag det satt precis samma låda på Fiat Regatta, som ju var en sedanversion av Ritmo. Så tillgång finns och förhoppningsvis drar inte pengen iväg heller, oavsett hur allvarligt det än visar sig vara när den öppnas.

Nej, med den "andra" sysselsättningen du har går det ju inte att ha förstört fingertoppskänslan alltför mycket med grovgöra på en bil.

Hojta bara till :wink:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Dagoberg »

I kväll blev växellådan ihopmonterad med ofantligt stor hjälp av Ingper, dvs jag skrapade rent packningsrester och Ingper stod för merparten av monteringen. Om allt går som det skall så ska nu lådan göra sitt jobb ordentligt, och alla växlarna fungera som de ska. Ett tips som Ingper säkert kan utvekla mer, är att spänna de 3 fjädrarna till de kulor som låser växellägena. Detta för att tillse att axlarna verkligen ligger i rätt läge. Detta kan göras från utsidan, dvs kräver ingen demontering av lådan. Ytterligare ett tips, om någon känner för att plocka bort lådan, är att demontera hela vänster hjulupphägning. Detta kan verka jobbigt, men underlättar jobbet i kubik. Håll bara koll på shimsbrickorna till infästningarna till hjulupphägningen. Nog för inatt 8o)

Dagoberg
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Tuck »

Hur går det med växellådan?
Vad tar Ingper i timmen, eller ska du arbeta av det? Kanske tvätta hans båt med tandborste i höst!
Kan du lägga upp nån bild på kärran?
Ska du bli medlem?
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Tuck skrev:Vad tar Ingper i timmen, eller ska du arbeta av det? Kanske tvätta hans båt med tandborste i höst!
Nej, men nagelborste används faktiskt med fördel på vissa ställen på båten.... :wink:
Om man säger som så - när jag behöver riva någon av bilarna nästa gång kommer jag troligen inte behöva jobba ensam :lol:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar