Ytterligare en nybliven ägare

Moderator: Ingper

JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Ytterligare en nybliven ägare

Inlägg av JYA63 »

Hej alla X:fantaster!

Efter 20-25 års längtan är det nu klart - det står en 81:a på garageuppfarten :D
Denna gången rök inte sparkontot pga någon värmepump eller häst till dottern, utan nu fick jag o frugan en liten sommarbil att roa oss med. Köpte den förresten via annons på klubbsidan - se där, inte bara blocket som gäller!!!
Har följt inläggen under ett tag och det finns mkt samlad kunskap i gänget - kul att så många vill dela med sig........

Helt smärtfri start har det inte varit, det gamla vanliga med bilar som stått - kärvande bromsar, huvudbroms- o kopplingscylindrar a la cyckelpump, motorfäste (hundben mm). Beställde allt från eurosport och det har funkat kanon - skapligt billigt nu när pundet står lågt :P
Nya friska oljor överallt - maskinellt är den i ett strålande skick endast 5.500 mil. Har bara en inre knut på korta drivaxeln kvar som inte är helt frisk, sen ska man nog kunna åka ett tag. Om man inte vill köpa nytt så är ett tips att gå in på http://www.cedex.se och kolla i katalogen på artikelnr för knutar till Fiat, det finns flera olika modeller där samma knut går igen - en fördel om man ska leta på bildelsbasen eller närmaste skrot. Dessutom är allt som inte är till en ovanlig modell som X1/9 mkt billigare - samma knut till en Croma är halva pengen. Det går även att luska på liknande sätt via mekonomen.............

Hörde att det var träff på G i Motala, har funderingar på att hänga på när det är ganska nära hemma (Tranås). Känner endast Rolwen som haft lite inlägg om bromsar senaste tiden, ska se om vi kan slå följe. En miniträff oss emellan med glassköp är iaf inplanerad så fort det blir lite bättre väder........

Hälsn.
/Jonny
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Ytterligare en nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Självklart skall du sikta på träffen i Medevi ! Det är ju bara ett stenkast för dig. Se "inbjudan" under menyvalet "På gång". Annat var det för några av deltagarna på Ronnebyträffen som hade uppåt 50 mil att åka enkel resa.... :roll: Spelar ingen roll om du känner någon innan, det lär du snart göra så fort du kommer fram.

Kul att det mesta verkar ha löst sig. Eurosport UK har du ju redan sett i andra inlägg vad jag tycker om. Det där med vad som sitter på andra bilar men passar ändå, är bra att dryfta här på forumet. Alltid är det någon som blir hjälpt av det. Köpte själv en bättre generator häromveckan, men till en Fiat Uno -84. Var exakt samma som den som satt i original på min 80:a.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Ytterligare en nybliven ägare

Inlägg av JYA63 »

Tack för det Ingemar!

Ledig idag - kunde inte motstå att ta en rejäl sväng på lite slingrande kostigar i tassemarkerna. Snacka om gokart-känsla med grym väghållning och följsamhet tack vare gammal hederlig styrvxl utan servo. KUL! Kollade lite extra efter genomköraren och såg att det vill komma lite oljedroppar där växelföran går in i lådan - sitter förmodligen en packbox där? Har du eller någon annan bytt den - och går det isf att göra på plats utan att riva isär för mkt?

/Jonny
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Ytterligare en nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

JYA63 skrev: Kollade lite extra efter genomköraren och såg att det vill komma lite oljedroppar där växelföran går in i lådan - sitter förmodligen en packbox där? Har du eller någon annan bytt den - och går det isf att göra på plats utan att riva isär för mkt?
Om jag inte minns fel är den faktiskt iknackad utifrån. Lite marig att få ut hel och ostukad, men skall man byta den spelar det ju ingen roll. Tror kragen som gummibälgen är trädd om mot lådan just är tätningens yttersta del. Kostar inte många kronor och bör som sagt gå att byta utifrån utan att riva lådan (men töm ut oljan först :lol: ). Skruva isär växellänkaget precis utanför lådan och trä av gummibälgen så borde den vara åtkomlig.
http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... cts_id=255
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
JYA63
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jun 2011, 13:07

Re: Ytterligare en nybliven ägare

Inlägg av JYA63 »

Håller koll på läckaget o nivån, det är "nästan tätt ibland" och vissa dagar droppar det ngt mer :roll: Av tätningens utformning att döma så borde nog gå att lirka ut den på ngt sätt - om inte annat så med en specialkrok o slagnyckel :wink: Den nya kan man nog driva på plats med ett rör i lämplig dim......men just nu är det inte högsta prio

Bytte kompl tändningslås efter lite misstanke om att det var startmotorn först men det glappade i låset - gick smidigt - 2 tim och en pinnsvets :shock: Jag är själv förvånad då planen var att göra som du berättat - bara byta inkromet, men det var ett helt annan typ av lås från Eurosport. Vattenslang och släckare var med :)

Fick dit en kassetstereo av lämplig årsmodell för att matcha resten - nu ska jag använda reservhjulsutrymmet och byta ut galonskivan mot en plywoodskiva och montera 3-vägs 6"9 högtalare som komplement till "diskanterna" som förra ägaren monterade in i värmepaketskonsolen. det borde ge lite lagom resonans i lådan :) Reservhjulet får åka med där fram eller inte alls 8)

Annars kan jag bara säga att jag kört upp många tankar under månaden - helt galen räkning från Preem kom inte som ngn överraskning :lol: men det kostar så lite jämfört med nöjet att få köra - siktar på Vadstena nu på onsdag igen.
Hoppas att någon mer hakar på...........

//J
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Ytterligare en nybliven ägare

Inlägg av Ingper »

Jo, det är rätt kul. Vi har ju dessutom två i familjen, så det gör det faktiskt dubbelt så roligt.

Är f.ö. just hemkomna efter att ha hälsat på klubbens äldsta medlemmar, även de med en X1/9:a (vit Bertone -84). Blev "bara" 2x9 mil i X1/9:or, men ändå...
Vadstena låter trevligt, men jag har tyvärr inte möjlighet de närmaste onsdagarna. Bra dock att någon representerar X1/9:ornas vänner :P
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar