Mystiskt vattenläckage

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Mystiskt vattenläckage

Inlägg av Ingper »

Jag har ett litet, litet vattenläckage som funnits i 5-10 år. Det är såpass lite att det bara blir ett par tre droppar glykolvatten under bilen, och kylvätska behöver inte ens fyllas på mer än max någon gång varannan sommar. Dock är det lååångsamt tilltagande, och jag har börjat försöka luska rätt på var det kommer ifrån.

Den "högsta" blöta punkten jag hittat är precis i skarven mellan block och topp under termostathuset. Observera dock att termostathusets skarv mot toppen är helt torr, så den är det inte. Men det sitter en "platta" rakt under på motorns gavel,delvis dold av kopplingshuset. Dess packning/kant är visserligen blöt/missfärgad, men det skulle den också bli om det kom uppifrån ovan den. Kylsystemet har trycksatts manuellt via en apparat på expansionskärlet till ungefär 50% över normala arbetstrycket, men läckaget är så litet att det är omöjligt att avgöra ens OM det kommer ut något på detta stället ens med detta övertryck. Det läcker f.ö. endast när bilen körts, dvs när kylsystemet just varit under extra tryck (kanske i kombination med värme också). Alla slangar i trakten är givetvis kollade och det är inte från dem läckaget kommer.

Någon som känner igen det ? Mina misstankar är antingen denna "platta" (för jag tror det är vatten innanför, röd markering på nedersta bilden), men kanske ännu troligare topplockspackningen (grön markering). Motorn har en gång i tiden (för 20 år sedan under förra ägarens försorg) gått varm och "renoverats" av en kycklingverkstad. Men motorn går - och har alltid gått - utmärkt, inga problem med vatten i olja, ojämn komp eller något annat. Jag vet inte om det går en vattenkanal precis i kanten här innanför, men det är väl inte otroligt.

Är det "plattan" måste lådan bort för att byta dess packning, är det blockpackningen måste jag riva en massa då med. Jobbet står inte i paritet till att leva med det ytterst lilla läckaget. Men jag vill veta....

Bild
Bild
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
exxy19
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 feb 2006, 20:29
Ort: Eskilstuna

Re: Mystiskt vattenläckage

Inlägg av exxy19 »

Hej, jo som du gissat så tätar plattan av vattenmanteln så det är mycket troligt att det är källan till läckaget.
Som du även säger så kan det ju också vara från tätytan mellan topp och block.
Förstår ditt dilemma.
Jag skulle provat att försöka fästa dit något papper (melittafilter? ) så att det ligger mot skarven, topp-block men inte mot plattan.
Detta är säkert lättare i teorin än i verkligheten men du kan ju ge dig på att river du toppen så är det plattan som läcker och tvärtom :/ (Murphy)

Om du inte är främmande att hälla i något mirakelmedel i kylsystemet skulle jag rekommendera något som heter "Bars Leaks" och som jag har haft goda erfarenheter av.

Lycka till!
JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?
Min X1/9-sida
Skaffa Firefox nu!
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Mystiskt vattenläckage

Inlägg av Ingper »

Ok !
Jo, jag har funderat på det där med papper också. Har med framgång spårat vattenhärkomst i båten på detta sätt, vid några tillfällen med ett streck ritat med vattenlöslig tusch. Då syns det tydligt om det varit blött men hunnit torka. Kruxet här är väl att det är bara några mm mellan ställena.

Det är väl det där med att vatten inte rinner uppåt. Och om det är plattan, så läcker den i så fall i absoluta översta delen. Därför misstänker jag främst toppen. Men det är som du säger - river jag det ena så är det garanterat det andra.

Väntar troligen fem år till så det syns tydligare... :lol:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Mystiskt vattenläckage

Inlägg av Ingper »

Har nu kollat på lite bilder av toppar och strippade block jag hittat på nätet, och jag ser inte att det finns någon vattenkanal överhuvudtaget mellan block och topp ytterst här innanför på "kortändan". En spricka i toppen från termostathusutrymmet och ner skulle visserligen kunna ge samma symptom, men det syns som sagt ingenting ovanför skarven topp/block vilket det då borde gjort. Känns som att toppen/blockpackningen inte är trolig orsak.

Ni som haft isär det - har jag rätt vad gäller vattenkanalernas placering i topp/block ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar