Läckage från växellådan

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Läckage från växellådan

Inlägg av Ingper »

Nu har jag retat mig tillräckligt på läckaget som uppstod efter att ha testat super-duperoljan "Redline MTL". En olja som inte bara var svindyr, oerhört lättflytande utan också verkade gå illa åt en del tätningar i lådan. I vilket fall som helst började lådan läcka efter besöket av "MT Red", efter att ha varit heltät i över ett år efter renoveringen. Lite sök på forum bekräftade att detta inte var ovanligt.....

Oljan kom ut i skarven mellan motor och låda, så jag trodde det var ingående axels packbox eller flänstätning. Men det verkar vara backväxelaxeln, som idiotiskt nog är genomgående med bara en O-ring som tätning - om jag nu minns innanmätet rätt. Se bild:
Bild

Frågan är: Kan man chansa och täta med något "lockliknande" utifrån eller är det dömt att misslyckas ? Gissar att det är dumt att inte plocka ner lådan och byta O-ring nu när jag ändå tagit bort den. Känns dock så onödigt, den helrenoverades ju för mindre än två år sedan :evil: .

Bollplank mottages tacksamt.
Senast redigerad av Ingper den 01 jan 2012, 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Läckage från växellådan

Inlägg av rolwen »

Hej
Jag hadde en Saab 900 T 8 ventilare som läckte olja mellan block och växellåda
framme vid koppligen den tätade jag med silikon på utsidan , det gick bra :)
Prova med Locktite blå den kryper kanske in mellan axel och hus.
rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Läckage från växellådan

Inlägg av Ingper »

Det slutade med total nedplockning av lådan och byte av O-ring. Dock är det en så spinkig löjlig O-ring att det känns som det bara krävs en liten, liten repa för att det inte skall täta. Gjorde därför även ett "lock" av lite alu-plåt (stort som en enkrona ungefär) och satte fast med kemisk metall över den blottade axeln i kopplingskåpan.

Nu verkar det tätt i alla fall, men jag har hittills bara testat en kort stund (ute i snön :D ).

Edit: Dagoberg, det fixade sig ändå utan extern hjälp. Annars hade jag ringt. Har skaffat en bättre domkraft sedan dusten med din bil, och hade junior och "hon som äger bilen" med på ett hörn också vid återmonteringen.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar