Packning till förgasaren

Moderator: Ingper

mliisan
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 dec 2011, 13:02

Packning till förgasaren

Inlägg av mliisan »

Hej! Jag har precis fått en fiat x1/9 1300cc av min pappa. ( Fick tjata länge, den bara stog i garaget) det är en -74 som har stått i 25 år. Så nu när jag skulle försöka få igång den fick jag byta tändspole. sen startade den efter en liten stund men hjälp av lite startgas. Men nu är det så att den läcker i packningen till förgasaren så den går inte riktigt rent. (Inte så konstigt när den stått så länge ;-) )Någon som vet var man kan hitta en sådan packning? Det är fotpackningen.
Tacksam för svar! :-) sen hittar jag ingen nr på förgasaren? Någon som vet vad det är för förgasare på den orginal? det är ju en weber iallafall.
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Packning till förgasaren

Inlägg av Ingper »

Grattis till bilen !
Eurosport.uk i England är ett bra företag att handla sådana saker av, se under "Leta delar" i menyn. Även Midwest i USA är bra, men det tar längre tid och kostar ibland mer.

Troligen sitter det en 32DMTR eller 34DMTR i bilen (M = manuell choke), men jag tror fotpackningen och det mesta annat är lika på dem. På de senare svenska 1500 sitter 32DATR, i Europa 34DATR (A = automatchoke), men de är alla mycket snarlika . Om du tar av luftrenaren (för att se bättre) och lyser runt på förgasaren så står det garanterat någonstans vad det är för modell.

Annars är brittiska ebay en bra källa till reservdelar. Frakten från UK är ofta löjligt låg, och vi är många som handlat massor därifrån. Eftersom det mesta skall förskottsbetalas via kontokort kan jag rekommendera att skaffa tjänsten "engångskort"/elektroniskt kort (kallas e-kort hos Swedbank, vet inte vad det heter hos de andra) för att skapa ett fiktivt kortnummer som inte kan spåras till ditt riktiga och som bara gäller en viss tid för ett visst belopp på ett enda inköpsställe.

Just nu på ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-X-1-9-13 ... 3a6e9f0f03

Edit: Kom på en annan sak: Om bilen har stått i 25 år bör du omedelbums byta kamrem, olja och oljefilter innan den rullar någonstans.
(Fyll gärna i lite mer i din profil - kunde vara kul att veta i vilken landsända du bor, och gärna lite bilder på bilen är ju alltid kul)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar