Svenska X1/9-klubben • Däck - Sida 2
Sida 2 av 2

Re: Däck

Postat: 26 nov 2012, 22:50
av esj
Hej!
Tack för det snabba svaret, Ingemar! Har jag förstått det korrekt att man kan ha ET20 utan spacer
och ET 25 med spacer, om original spacern är ca 5mm! ET 30 med en ca 10mm spacer.
Ha det så bra.
/Ervin

Re: Däck

Postat: 26 nov 2012, 23:22
av rolwen
Ingper skrev:Wow, det händer verkligen en del på din front också !

Skall bli kul att se dina fälgar på bilen sedan. Som du ser på mina bilder är min bil ganska nerstrippad dvs jag är nära "the point of no return" med min nu, så om familjen skall åka två X1/9:or till Göteborg får jag nog se till att löpa hela linan ut.

Du ligger uppenbarligen före nu.... :twisted:
Nä,Nä, Lugn och fin nu jag är inne på Murphys andra lag (Magkänsla)
Om något som borde ha gått galet inte gör det, visar det sig senare att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Det kanske blev fem växlar bakåt o en framåt :(
///rolwen

Re: Däck

Postat: 02 dec 2012, 06:29
av Tuck
Mina "nya" skivor har ett ca 5mm tjockare nav, så med bortplockad originalspacer så är jag ungefär tillbaka på original offset.

Bilder från Mekonomen:

Original
X1/9
X1/9
02-08_3636_14.jpg (26.02 KiB) Visad 5074 gånger
"Nya" från Fiat Argenta
Argenta
Argenta
02-08_4365_10.jpg (27.23 KiB) Visad 5074 gånger

Re: Däck

Postat: 02 dec 2012, 06:32
av Tuck
Ingper, VAD BLIR DET FÖR FÄRG?? :?: :shock: :!:

Re: Däck

Postat: 02 dec 2012, 12:24
av Ingper
Tuck skrev:Ingper, VAD BLIR DET FÖR FÄRG?? :?: :shock: :!:
Inget radikalt. Kanske lite mörkare, klarare rödmetallic än original. Har dock inte hittat "den där" än... :?

Vinkelslipen är f.ö. nu satt i vänster framskärm för att testa, och det blir nog ok att slitsa ur en liten bit strax framför själva skärmkanten, en springa som sedan trycks och svetsas igen för att få lite mer luft mellan skärmkant och däck. Jag behövde inte mycket, men siktar på 10 mm frigång i alla fall.
Skulle slitsat andra sidan och svetsat ihop de båda i helgen, men då jag av princip inte svetsar inne får det vänta. Det finns annat att göra när det är -8..10°C och snö på garageuppfarten...

Re: Däck

Postat: 13 dec 2012, 19:06
av rolwen
[quote="Ingper"]Nu har jag färska tester på min bil. Men som "Dagoberg" erfarit är det inte säkert alla bilar är exakt lika vad gäller spel i hjulhuset och centrering av hjulupphängningen.....

Hej :) Nu när det var dags att beställa spacer tog jag en extra titt på hur stort
mellanrum det var mellan däck och fjäderben fram
Då såg jag att det var ca: 4mm bredare på V-fram ??? Jag ska dubbelkolla detta
Men är detta vanligt eller ska jag leta efter nåt fel och i så fall vad ? :(

/// rolwen

Re: Däck

Postat: 19 dec 2012, 17:34
av rolwen
Nå nu är detta dubbelkollat två gånger skillnaden är mindre än 1mm
mätt mot fjäderbenets tallrik och hållt en linjal mot bromsskivan :D
Fjädern satt nog inte i helt rätt läge, man måste ju skylla på nått Jag hadde tydligen en dålig dag :oops:
/// rolwen

Skillnad

Postat: 30 dec 2012, 16:03
av Ingper
På min har jag nu kunnat konstatera att det skiljer 2 mm på frigången mot fjäderbenstallrikarna på hö/vä fram, samt att höger fram dessutom verkar sitta 5 mm längre bak i hjulhuset relativt skärmens hjulhål än vänster sidas hjul.
Skulle dock gissa att detta är toleranser mer kanske på karossen än på det mekaniska ? Hursomhelst slipper jag nog att skära i höger framskärms framkant, har 7 mm frigång i värsta läget :D

Re: Däck

Postat: 29 jan 2013, 21:14
av Ingper
Nu har jag definitivt passerat "the point of no return". Bromsarna är klara, fast motor & låda är fortfarande inte ur. De gamla hjulen (som f.ö. är till salu, se min hemsida) får nu sitta på tills bilen är lackad.

Än så är det långt till vår...... 8)

Bild