Motorkatastrof !!

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Efter att ha bråkat med tändsystemet (kabelbrott m.m.) en hel dag, lyckades jag äntligen få igång motorn. Resten av bilen är ännu i atomer.

Dock formligen sprutade det ut kylarvatten ur avgasröret:
Bild
På de kanske 10s motorn var igång, tömdes expansionskärlet. Hälften hamnade på golvet, medan resten verkade ha hamnat i oljetråget.

Vad sjutton kan ha gått snett ? Motorn har jag haft nerplockad, dock inte haft av topplocket. Kompressionen var jämn och fin före demonteringen och motorn hade inga dumheter för sig, så jag lät toppen sitta kvar. Allt över och under har dock fått nya packningar/packboxar.

- Om det kom in i oljan/vevhuset borde inte så ohemult mycket tryckas upp i förbränningsrummet och komma ut i avgaserna. Trycket är ju mest åt andra hållet.
- Om det var topplockspackningen som läckte borde det av samma anledning inte bli så katastrofalt mycket vatten på kort tid.

Funderade på om vattenkanalen i insuget inte tätade mot insugskanalen, men det såg inte konstigt ut när jag tog bort det:
Bild
Å andra sidan känns det nästan som att det måste sitta på insugssidan och att vattnet formligen sugs in i cylindern.

Snabba tips mottages tacksamt. Just nu ser vårträffen inte ut att vara inom räckhåll med denna bilen.... :( :( :(
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Ett fel funnet, men det finns fler och antagligen allvarligare.....

Packningen till termostathuset skall täcka ett hål i toppen som går till en avgaskanal och tydligen lär ha med avgasrening att göra. Men packningen som är avsedd för varianten där hålet skall täckas måste vara felgjord:
Bild
En gammal packning från en annan X1/9-motor från samma år överst och den nya packningen underst. Man ser tydligt att hålet bara täcks till 2/3. Och nej, den går inte att vända så det blir "bättre".

Sedan tycker jag ju det är lite spännande lösning att bara ha en tunn packning för ett hål, där det på ena sidan är avgaser och andra trycksatt kylvatten. Men det håller tydligen.....

EDIT: Vattnet ur avgasröret kunde förklaras med den felaktiga termostatpackningen. Men motorn ryker betänkligt mycket vitt och jag får fortfarande vatten i oljan. Dessutom har oljepluggens gängor i tråget gått åt skogen - på den här motorn med ! Någon som har ett tråg liggande ?
Får ta ett nytt kompprov. Skulle inte förvåna mig om toppackningen har gått.... :cry:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Kompressionen på kall motor är 10,5-11,2-10,7-11,2 (med reservation för att min mätare kan visa något för högt), så det är jämnt och fint.

Provkörde ju motorn före renoveringen och såg ingen rök. Dock kördes den aldrig varm. Men det var heller inget skumt med oljan i den före renoveringen (förutom att den var svart och gammal, men inget vatten). Upptäckte nu att den inte ryker när den är kall. Men när den blir varm ser det ut så här redan på tomgång:
Bild

Skall försöka ta kompprov på varm motor imorgon och jämföra. Det bubblar inget synligt i exp. kärlet (svårt att se, dock), även om vattnet rör en del på sig. Det luktar heller inte märkbart av avgaser.

Tacksam för snabba tips ! Kan det vara blockpackningen i alla fall ? Eller något ännu värre som en spricka i toppen ? Eller någon annan väg som vatten kan ta sig in i förbränningen och oljan ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av rolwen »

rsz_pict0001.jpg
rsz_pict0001.jpg (104.79 KiB) Visad 7555 gånger
Hej ! Det där var ju tråkigt..........Topplockspackningen är ju som en säkerhets ventil
har den gått så har ju resten av motorn klarat sej, förhoppningsvis
Den packningen som sitter där till termostathuset är ganska tjock ca: 1,5mm och metallförstärkt Du verkar ha nån hemmagjord packning på bilden ???
Tråget går att fixa med insatsgängor "Helicoil"
Ljuddämparen är väl full med vatten !!! nu
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Den packningen (undre på min bild) är tunn och medföljde satsen jag köpt på Eurosport-UK. Den övre kommer från den gamla motorn, som visserligen fått överdelen renoverad av en kass verkstad för 25 år sedan under förra ägarens tid, så den kan vara hemmagjord. Den jag har i nu gjorde jag själv av lite tjockare material. Var har du köpt din, den ser ju rätt ut ?

Helicoil finns väl knappast i så stora dimensioner ? Jag klarar dock oljebytena via oljestickhålet med pumpen jag byter i båtmotorn med. Där går pluggen liksom inte att komma åt....

Vad tror du om vitrök först vid varm motor ? Kan packningen bete sig så ? Borde bli annan kompression vid varm motor (skall som sagt kolla det imorgon). Jo, ljuddämparen har nog varit rätt full med vatten. Skall kanske köra riktigt länge imorgon så det garanterat kokat bort innan jag börjar plocka ner motorn (igen). Men jag har ju som sagt klägg på oljelockets insida och skum färg på den nybytta oljan också...

Edit: Nu såg jag att man kan köpa packningen du visar separat på Eurosport-uk. Synd att det inte är en sådan som var i packningssatsen: http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... cts_id=219
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av rolwen »

Hej !
Det verkar som motorn klarat sej,ta av ventilkåpan o torka rent,har du någon annan
ljuddämpare o sätta dit tillfälligt, så ser du om den vita röken är borta
(vatten i en cylinder med stängda ventiler,brukar blåsa hål i t-packningen i vanliga fall
men du körde ju bara några sekunder)
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Tack för tipsen, Rolf !
Dels har jag nu lyft upp bilen i fronten så mycket att vattnet kunnat rinna ur ljuddämparen, dels kört den någon timme. Inget kylarvatten försvinner och nu är vitröken borta !
Istället rök den blågråttsvart, vilket dock visade sig bero på totalt fel blandning. CO-halt på minst 15% :lol:. Efter ombestyckning av förgasaren och lite justerande tror jag det är mer rätt, och nu är den i princip rykfri. Även bättre ställt med oljans utseende.

Varmkompet var 10,4-10,7-10,7-11,2 så det var helt försumbara skillnader mot kallkompet. Kan knappast vara något fel på toppen eller packningen.

Nu återstår bara resten av ihopmonteringen...... :o
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av rolwen »

Hej !
Jag håller med dej,den klarade sej från det äventyret med hälsan i behåll :)
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

En "riktig" termostathuspackning är nu dessutom på väg från UK.
Funderar på hur den hemmagjorda papperpackningen i den gamla motorn klarat över 20 år med avgaser på ena sidan och vattentryck på andra. Och nu när jag vet att den skall ha stålkärna vågar jag inte köra länge med min hemmagjorda pappersdito i denna motorn, även om den är tjock... :roll:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Tuck »

Här är en bild tagen ur ICSUNONOVE 1/94.
Verkar som Ingpers problem har varit aktuellt förut :x
I alla fall shysst av FIAT att låta var och en ha kunskap om detta.
Bilagor
Packning 2.JPG
Packning 2.JPG (40.86 KiB) Visad 7506 gånger
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Intressant att det i satsen är en packning, medan den som säljs lös är en annan (rätt). Skall uppmärksamma Eurosport-UK på det.

Bilen har linkat hem från båthuset till garaget, men den ryker periodvis fortfarande och går helkasst. Allt fortsätter dessutom att strula. Några exempel:
- Vid provning av grodögonen fick ena motorn tag i en kabel, som drog med sig flera. Fyra kablar avslitna i vänster grotta...
- Den svarta lacken på motorluckans underdel krackelerade efter tre dygn, p.g.a. något med den underliggande lacken som jag inte visste något om. Måste slipas plåtren och lackas om.
- Med spoiler på, är antennen ivägen. Synd dock att hålet inte lades igen före lackeringen....
- Har ev. något kopplingsstrul eller växellådan. Men lådan var ju perfekt innan, har rätt olja och har bara gått 3000 mil sedan ny....?

:evil: :cry: :twisted: :x :x :evil: :roll: :twisted:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av rolwen »

Hej!
Humm! Du kan ju göra en analys av kylarvattnet bara för säkerhets skull
kostar nog inte mycket på en bilverkstad Dom kan kolla om det innehåller avgaser
Luft i kopplingscylinder ???
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Nu är packningen bytt till en riktig med stålstomme (tack för tipset, rolwen). Eurosport-UK har också tagit tag i och skulle kolla upp sina satser (svarade bums på mail en lördagseftermiddag - service !). Med ett rör på min oljebytarpump för båtmotorn får jag dessutom upp i princip all olja ur tråget via oljestickshålet, så den är också bytt ännu en gång. Och tack vare forumets läsare har jag blivit erbjuden att köpa ett oljetråg med friska gängor :D . Tackar och bockar.

Var nyss ut och drog några km för att varmköra efter kylvatten- och oljebyte. Tändningen är bara grovinställd, har nog fått på svänghjulet fel (?) så jag måste göra ny markering för ÖD innan jag kan finlira. Förgasarbestyckningen är heller inte bra, den går risigt vid pådrag men ingen vitrök, inget läck och BRA drag när man väl får till "rätt läge" på gasen 8). Borde ha fått några hk till med det ökade luftflödet+kall luft+optimerade kanaler (inga grader o.s.v.) samt lite större gasare med fetare bestyckning....

Återstår dock en massa återmontering, lackpolering m.m. innan den är vägklar. Och inte minst ny el i dörrarna för c-lås och elhissarna. Får också se om jag får åka på träffen med gamla eller t.o.m. utan motorlucka :roll: . Växelbiten/kopplingskonstigheterna fanns f.ö. inga spår av längre. Kan faktiskt haft med vattnet att göra även det, då det snarare var som en stöt/smäll i samband med gassläppet vid nedväxling.

Tack för alla tips och glada tillrop !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Motorkatastrof !!

Inlägg av Ingper »

Sådär !
Bilen till träff och hem igen. Men förgasaren (som visserligen är nyrenoverad men aldrig varit monterad på denna motorn) spelade i fel division, vilket en hel del på träffen säkert noterade. Motorstopp, baktändningar och allmänt dålig gång med osande, slö bil som följd. Vid tankningen visade den sig ha dragit 25% mer än "Dagobergs" bil, som gått precis samma sträcka i samma fart. Men den kom hem :lol:

Har dock upptäckt ett rätt kraftigt oljeläckage kring hastighetsmätarvajerns anslutning på lådan, vilket måste åtgärdas snarast (O-ringen ??). Hade inte mycket motorolja kvar heller, men det var nog lite brist på den redan från början :oops: .
Labbade en del med förgasarbestyckningen igår också, och fetare bränslemunstycken och mycket större luftmunstycke på båda portarnas huvuduppsättning verkar göra den till en helt annan bil. Saknar nu bara ett 120-130 bränslemunstycke för "Main jet" för att få det riktigt bra - tror jag. Visserligen var gasaren standardbestyckad från början, men det passar uppenbarligen inte min maskin.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar