1600-motor i X1/9:an....

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Du har nog rätt. Imorgon åker allt på lite provisoriskt, med modellera i toppen på en kolv. Så får jag svart på vitt vilken frigång jag har mellan ventiler och kolv....

Har gjort lite "onödiga" saker som att blästra och snygga till ett införskaffat oljetråg (det jag har på min gamla X1/9-motor har ju inga gängor kvar för oljepluggen):
1600_14.jpg
1600_14.jpg (47.39 KiB) Visad 5683 gånger
Däremot har två problem dykt upp som jag måste lösa. Det ena är att pinnbulten för kamremsspännrullen på 1600-motorn är kortare än X1/9-motorns. 1600-motorn har också en spinkigare rulle som med nöd och näppe täcker kamremmen. Muttern får inte många gängvarv med en X1/9-rulle. Men den var lätt att ta bort, och jag hade faktiskt lämpligt M8-ämne som jag skall kapa av (låt vara att det är rostfritt):
1600_15.jpg
1600_15.jpg (37.63 KiB) Visad 5683 gånger
Det andra är oljestickan. På tidiga 1600-motorer ser oljestickehålet nog ut som på X1/9:an. Men detta är en 1994, och den har ett långt rör i en gummibussning för att få oljestickan lättåtkomlig ovanpå motorn. Eftersom tråget och oljenivån skiljer måste jag ha X1/9:ans oljesticka, men bussningen som man sätter stickan i och som jag också måste flytta med är gängad i blocket på X1/9. Min 1600-motor har inga gängor, dock ett lagom stort hål. Tyvärr verkar den vara M14x1.5 (M14x2.0 är standard) så jag fick beställa en gängtapp för detta. Nåja, det är små problem :wink:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

En längre pinnbult kom på plats redan igår kväll när jag ändå skulle ner till båthuset och hämta GDS-boken på Tipo (i princip samma som Tempra 1600) jag glömt där :D .

Men ytterligare en sak som måste lösas är kylsystemets anslutningar. Tipo/Tempra har expansionskärlet på kylaren och det saknas anslutningar för det. Om jag använder 1600-motorns termostathus måste jag således fixa egna inkopplingar av expansionskärlets båda slangar på "rätt" ställen.

Om jag å andra sidan använder X1/9:ans termostathus måste jag göra en adapterplatta, då 1600-toppen har en annan fläns med bara två skruvar. Det är dock inte svårt, och jag har både hittat en tråd där en annan gjort en liknande lösning samt sett att de två som finns på 1600-motorn stämmer med två på X1/9:ans. Samt att jag har 8 mm aluminiumplatta att fräsa/borra/såga fram en ur hemma. Men sedan måste en extra nippel för värmepaketsanslutningen borras/gängas in i termostathuset också - 1600-toppen saknar slanganslutningen som X1/9:an har i framkanten. Passande nog finns dock en plan yta bredvid den lilla expansionskärlsnippeln nästan tänkt för det....

Primärt har jag nu bestämt mig för den första lösningen. Det innebär egentligen bara tillverkning av två T-rör, men åtminstone den grova finns nästan färdig på Biltema för 80:-. Skulle det (mot förmodan) skita sig, går en ombyggnad till lösning nr 2 alltid att fixa senare även med motorn i bilen.
Bilagor
1600_16.jpg
1600_16.jpg (63.03 KiB) Visad 5680 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu är frigången mellan ventiler och kolvar testad. Som Rolwen skrev - det tog inte ens en timme.
En bit av barnens modellera (som de f.ö. inte använt på flera år) ovanpå en kolv och så på med begagnad toppackning, topp och kamaxelhus. Struntade i packningen till kamaxelhuset, vilket borde göra att jag i slutänden kommer ha någon halvmillimeter mer utrymme. Å andra sidan kanske ventilspelet är helt åt skogen p.g.a. den nya kammen, så där åker då den halvmillimetern. Allt i ÖD och på med kamremmen, och sedan runt med vevaxeln ett par varv så kammen fick gå runt minst ett.

Hursomhelst så fanns det oceaner av marginal. Nästan så jag lade dit för tunn lerklump (observera avtrycken av ventilerna):
1600_17.jpg
1600_17.jpg (40.36 KiB) Visad 5678 gånger
Om man mäter den och tittar på ett tvärsnitt har jag c:a 6mm tillgodo. Således knappast problem om en halvmillimeter eller så skulle behöva planas av från toppen.
1600_18.jpg
1600_18.jpg (42.75 KiB) Visad 5678 gånger
Men nu vet jag, och kan sova bättre. Tack Rolwen, klubbens egna "Bosse Bildoktorn" 8) .
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

rsz_pict0005.jpg
rsz_pict0005.jpg (112.84 KiB) Visad 5678 gånger
Nu såg mina kolvar inte likadana ut som mina gamla, och inte skrev jag upp nått mått heller
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Är det från ditt nya fynd, alltså bilen med 1600-motor ? Vet du frågade om mått på mina 1600-vevstakar, men då hade de redan återmonterats i motorn.

Själv har jag gjort ett nytt "fynd", nämligen att grenröret på min gamla X1/9-motor är sprucket. I alla fall verkar det så. Men 1600/Tempramotorn har ett nära nog identiskt grenrör (skillnaden är att jag hittar inte samma nummer och att det även står "Lancia" på det) som dessutom verkar helt, så jag tar det istället. Tur att vissa saker är lika på motorerna i alla fall :o

Även svänghjulen är nog ekvivalenta. Alla mått verkar överensstämma, förutom att kuggkransen är lite smalare på 1600-motorn (fast fortfarande samma delning). Hursomhelst blir det nog X1/9-motorns, eftersom jag har tagit bort det också. Däremot kör jag med Temprans plåt som sitter bakom svänghjulet, för den var mycket renare och fri från rost :lol: .
Bilagor
1600_19.jpg
1600_19.jpg (60.21 KiB) Visad 5678 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Nej det var (är) dom kolvarna som sitter i Xet nu Jag hittade ett par bilder på spel mellan kolv och ventiler
Nästan 4mm spel såg jag nu, hadde för mej att det var mindre (glömsk)
[img]
rsz_pict0009.jpg
rsz_pict0009.jpg (106.21 KiB) Visad 5675 gånger
[/img]

Fyndet står och väntar på lämplig vevaxel eller hur jag nu gör
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Ok, du kommer m.a.o. inte nöja dig med 1600 :D :D :D
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu är topp & kamaxelhus lämnat till motorrenoveringsfirma. Toppen måste planas, den är lite krokig, och ventilsätena behöver en omgång. Men blocket fick jag ta med tillbaka, de var måttligt intresserade (!) av att montera på toppen på blocket. Tar numera bara sig an "lösa delar" (underförstått som är lätta att hantera ?) :(
1600_20.jpg
1600_20.jpg (40.32 KiB) Visad 5670 gånger
Gängtappen för M14x1.5 har också kommit, så jag gängar upp oljestickhålet så det blir klart:
1600_21.jpg
1600_21.jpg (36.61 KiB) Visad 5670 gånger
Oljepumpen är nu också bortplockad från gamla motorn, för att få sugrör som är anpassat till X1/9:ans tråg. Men även röret för oljeavskiljaren på vevhusventilationen skiljer ju i längd, så jag flyttade över det med. Tänkte inte på det, men det var uppenbart när man såg dem samtidigt på båda motorerna.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Var och hämtade toppen och det påmonterade kamaxelhuset tidigare i veckan. Toppen var definitivt inte det bästa de sett, och det krävdes en del jobb för att få den i "toppskick" :lol: .
1600_22.jpg
1600_22.jpg (36.35 KiB) Visad 5662 gånger
Efter att ha väntat på en topplockspackning för 14 bultar (samma som till sena X1/9 1500) kunde jag äntligen montera ihop motorn:
1600_23.jpg
1600_23.jpg (46.76 KiB) Visad 5662 gånger
Denna har endast uttag för oljetryckskontakt, och istället för att borra upp något till oljekanalerna blev det en fullösning med Y-rör från Biltema för att även få dit givaren för oljetrycksmätaren. Men eftersom Y-röret bara fanns med 2xM14+1/8NPT och inte 3xM14 så originalkontakten passade, köpte jag en ny oljetryckskontakt också. Volvo B18/B20 har - liksom många andra - 1/8NPT-gänga, och de kostar inte så många tior:
1600_24.jpg
1600_24.jpg (31.7 KiB) Visad 5662 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Idag stod städning efter etapp 1 på programmet. Mycket metallskrot blev det...
1600_25.jpg
1600_25.jpg (36.32 KiB) Visad 5654 gånger
Patienten är på plats, så nu kan operationen börja ! Och i slutet av nästa vecka skall båten in här, så motorbytet måste gå undan... :roll:
1600_26.jpg
1600_26.jpg (36.81 KiB) Visad 5654 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Väntar med spänning på att få höra om ditt första intryck av motorn, kontra original motor
Känner på mej att du blir rätt nöjd :)
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Jo. Om bara allt fungerar. Man inser att det finns tusen saker man kan bomma när man haft nere en motor i sina beståndsdelar... :? Rickard har bett mig lova att inte göra också den här motorn "sämre än den var från början". Börjar få lite ångest nu.

Jag kommer till att börja med sätta dit min gamla förgasare bara för att få bilen att gå och kolla av allt. Sedan optimering av gasaren senare i höst/vinter och kanske ett ännu bättre avgassystem (än det ändå kanske hyfsade rostfria jag har sedan tidigare).
Men som sagt - först byta motorn (det är en del att riva ner), montera dit en elektrisk bränslepump och sedan startas upp och kollas så allt fundamentalt fungerar.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Kvällens beting var att få ut den gamla drivlinan:
1600_27.jpg
1600_27.jpg (36.46 KiB) Visad 5638 gånger
....och få in den andra, dvs den med 1600cc. I alla fall så den står färdig att börja hissas upp och bultas fast:
1600_28.jpg
1600_28.jpg (35.72 KiB) Visad 5638 gånger
Det gick, även om klockan hann bli lite väl mycket. Givetvis började det med strul. Eller felbedömning, om man så vill. Hade tänkt lyfta bakänden med stötfångaren på för att slippa demontera mer än nödvändigt (mitt plastsjok är nämligen limmat mot stötfångaren för att inte få "solbubblor" och måste tas samtidigt), men det var ingen bra idé.

Kopplingspaketet har bara gått 100 mil, så det, tändstift (också nya), växellåda m.m. flyttades över. För att ställa motor/låda på när man måste flytta runt den kan jag förresten rekommendera den "bräda med hjul" som syns på vissa av mina bilder. Säljs på Jula för 199:- och är nog främst tänkt att flytta tunga saker som pianon m.m. på. Jag har nu tre, och ett tag idag var det motorer på allihop.... :lol:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Passar på och byter till lite snyggare bränslefilter. Gillar detta, i glas och blank metall. Finns på Biltemas MC-avdelning och kostar mindre än man tror. Ja, jag vet att det luktar pimpvarning..... :oops:
1600_29.jpg
1600_29.jpg (34.03 KiB) Visad 5616 gånger
Tillbaka till mer allvarliga saker:Jag slängde på en förgasare som jag haft på bilen innan och försökte provstarta. Men den spottade, feltände och bar sig precis åt som att tändningen stod allvarligt fel och gick inte igång. Efter någon timmes felsökning upptäckte jag att tändläget "vandrade" och blev inte detsamma från varv till varv. Det skulle visa sig att drevet som driver fördelaren var större än det som sitter i X1/9-motorn:
1600_30.jpg
1600_30.jpg (33.21 KiB) Visad 5616 gånger
Likaså var (och det var värre) även mellanaxeln annorlunda. Detta borde jag givetvis kollat när motorn gicks igenom, för axeln går egentligen inte att få ur och byta nu när motorn sitter i bilen.
Går och går, allt går. Jag lossade framändens motorfäste och tiltade med milt våld upp framänden av motorn med kranen. Då gick det precis att lossa drev, fläns och lirka ur axeln och in med X1/9-motorns. Tror dock kirurgerna har det lättare:
1600_31.jpg
1600_31.jpg (39.21 KiB) Visad 5616 gånger
Motorfästet på balken under var väl inte i bästa skick före operationen, och nu efteråt är det ju inte bättre. Dessutom blev något snett på avgasfästet (det som sitter i växellådan) så det går numera mot och dunkar i karossen. Låter inte kul, men det är (nog) småpotatis att fixa jämfört med att behöva lyfta ur motorn igen.
Senast redigerad av Ingper den 20 sep 2013, 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Efter denna operation startade motorn, men var nästan hopplös att få att fortsätta gå. Den lilla stund den gick lät allt dock bra och inget läcker. Det var nästan att jag fick den att gå så länge en gång att jag kunde kolla tändläget med stroboskoplampa, men vanligen dog den inom fem sekunder.

Efter ett par timmars felsökande fanns bara två orsaker kvar: Fel på förgasaren eller den (nymonterade) elektriska bränslepumpen. Den sistnämnda må vara från Biltema och med låg kapacitet och litet tryck, men den kan ge 10 ggr mer än bilen drar och dessutom såg jag ju i filtret att bränslet flödade. Återstod att slänga dit en annan förgasare.

Då upptäckte jag vad som var fel: Jag hade visst plundrat just den här förgasaren på alla munstycken. Märkligt att motorn gick igång överhuvudtaget.... :oops: :
1600_32.jpg
1600_32.jpg (39.57 KiB) Visad 5615 gånger
Plockade över fyra från en annan förgasare bara för att komma vidare (ingen aning vilken bestyckning den hade).

Hur går bilen då ? Ja, förgasarens bestyckning är inte riktigt rätt och just detta exemplar är dessutom orolig och har opålitlig tomgång. Men bilen är ändå hemkörd i garaget och givetvis med en extra mils provtur. Och visst är det mer drag. Inte så fantastisk stor skillnad (än), men det finns mer "kraft" och framförallt lite längre ner i registret. Den drar på bättre än en originalmotor, men hur mycket bättre vet jag inte förrän jag har en vettig förgasare och jag och sonen klockat den på 0-100km/h. Men nu är allt ihopmonterat i alla fall och resten är "bara" småjusteringar.
Och framförallt - ingen rök eller skum lukt längre :D :D :D
1600_33.jpg
1600_33.jpg (24.77 KiB) Visad 5615 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar