1600-motor i X1/9:an....

Moderator: Ingper

rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej !
Man måste säja Grattis,,, storartat att den startade utan munstycken det bådar gott för framtida bestyckning :mrgreen:
Kör själv med följande bestyckning sett fr Vänster till höger, står bakom bilen då
Förgasare 32DATR 8/200 47.-- 210. F30. 120.----.190.F30.110.--70.
Fast då är det den vanliga 1500 motorn
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Tack !
Jo, det återstår en del saker att fixa men bilen går faktiskt att köra med nu. Och går redan såhär "ihophafsad" bättre än den gjort på ett bra tag. Ljuvligt mycket utrymme man fick förresten när utbyggnaden för slangen från EGR/PulsAir togs bort på luftrenaren. Gjorde en plåtbit som täcker det hålet.

Märkte också en otrolig skillnade i "pustandet" i vevhusventilationen på den nya 1600-motorn och den "vattenskadade" (?) som jag plockade ur. Denna känns knappt någonting på, medan den andra fläktade på bra i slangen. Och spottade olja.
Har provat termostaten och att expansionskärlet fungerar som tänkt med inkopplingen via T-rör, och det gör det. Bilen går upp i 95° vid stillastående innan temperaturökningen stoppas av att kylarfläkten börjar gå. Vid vanlig körning håller den sig på 80-85°C.
Jag har lite lågt oljetryck enligt mätaren, bara 1-2 kg. Men det har aldrig visat speciellt mycket på den här bilen (oavsett motor), så jag funderar på om det är mätaren som är pessimist. Givaren till mätaren sitter ju dessutom högt upp på motorn nu, inte direkt vid pumpen. Fast det borde kanske inte göra så mycket. Lampan (0,5) slocknar dock redan på startmotorn. Kanske hänger på en annan mätare och testar vid tillfälle.

Tack förresten för att du sparkade på mig att försöka göra den till en 1600 när jag ändå höll på :)

Fortsättning följer nog så småningom....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu har jag satt på en annan förgasare (också rishög från hyllan), då jag inte fick bilen att gå riktigt bra med den första. Allt är grundinställt. Tog kompprov på motorn också, och min mätare (som jag tror visar c:a 1kg för mycket ?) visade 11,3-11,6 på alla fyra. Dvs troligen 10,3-10,6. I alla fall 1kg högre än standardmotorn, samt jämnt och fint. Skönt !

Men bilen hade lite samma orenhetstendenser också, så nu börjar jag fundera på om det är något annat. Vid en tur till macken idag började den dessutom gå mer och mer orent och till sist slutade den tända så fort jag försökte gasa. Jag höll nästan inte på att ta mig hem. Bilen började även baktända och dumma sig. Efter att ha väntat en liten stund gick den bra igen - ett tag. Men plötsligt vaknade den för gott och gick sedan hela vägen hem.
Ni som var med på Kungsbackaträffen vet att min bil gjorde så några gånger där också. Men nu är det en annan motor och en annan förgasare med elektrisk bränslepump o.s.v. ! Det enda gemensamma är faktiskt tändsystemet.... :?

Så nu är det en likadan brytarlös fördelare och Bosch-modul från en Ritmo -83 på väg hem från skroten. Verkar vara exakt samma som på X1/9 i dem. Och då kanske jag kan sätta tillbaks min renoverade 34 DATR-gasare, då den nog inte var syndabocken till "tjuvstoppen" :o .

Dessutom är en ny termostat på väg hem. Den nuvarande (gamla 1600, bytte den inte) öppnade fint första gången men stängde aldrig mer, verkar det som :x .
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nu sitter en nyrenoverad 34 DATR-gasare på plats, dock ännu inte med optimerad bestyckning. En liten indikativ test där jag både försökte köra och sköta stoppuret visade dock att bilen redan är 1-1,5s snabbare på 0-100 än en original-X1/9 (lite över 11s mot 12,5s). Den går dessutom bra nu, men jag har lite lågt oljetryck (1-2kg under färd, 0,5-0,8 på tomgång). Naturligtvis gick jag inte igenom oljepumpen, klantigt.... :oops: . I synnerhet som jag efteråt kom på att pumpen jag slutligen monterade var en som jag vet inte givit jättebra tryck. Får plocka ner tråget i vinter och kolla upp pumpen.

Men varför går motorn bättre nu, igår höll jag ju på att få ta bogsering hem ? Jo, jag tror en bov var att ledarna till fördelaren var omkastade. Alltså till den induktiva pickup'en. På ett annat stort X1/9-forum kan man i tråden http://xwebforums.org/showthread.php?t=7612 läsa att det inte spelar någon roll hur de vänds. Författaren till inlägg #19 verkar veta precis hur det ligger till och har också mätt en del. Mätningarna är fina, men nu vet jag att han nog gissar mer än vad som framgår av inlägget....

Med reservation för att jag kan ha något fel på min tändelektronik så vill jag påstå att elektroniken inte triggar på flankerna oavsett polaritet, utan att den bara triggar på positiv flank. Alltså när signalen/kurvan går uppåt. Hans påstående att tändningen bara flyttas några få grader (alltså avståndet mellan spiken neråt och spiken uppåt på bilden nedan) om man byter plats på ledningarna stämmer inte. På min bil flyttade sig nämligen tändningen uppåt 30° !

Men vad händer om de är skiftade ? Titta på bilden nedan (som jag lånat från tråden ovan, med mina anteckningar inritade):
1600_34.jpg
1600_34.jpg (32.58 KiB) Visad 5599 gånger
Ponera att den bara triggar på positiv flank/spik. Rättkopplat (det ljusblå) så blir det ett väldigt smalt område som tändningen kan fladdra, eftersom språnget är mycket brant vid triggpunkten. Distinkt signal och lätt för elektroniken att hitta.

Men om man vänder på den kommer kurvan bli uppochner, alltså samma sak som att triggningen sker när kurvan går neråt istället (det röda). Och här är språnget uppåt (eller neråt i bilden) mycket långsammare och t.o.m. otydligt för elektroniken. Kanske låg mina problem här, eftersom all elektronik "driver" i nivåer för t ex detektering p.g.a. spänning och värme m.m. Ledningarna visade sig nämligen sitta "fel", och har så gjort sedan den monterades i våras. Ser man på kontakten skall grön ledare vara till höger. Inga problem om man har kontaktdonet i behåll, men jag - som många andra - har två lösa kabelskor.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Hej !
Jag har för mej att jag inte fick nån gnista alls när brun satt till höger?

Kugghjulspumpar brukar inte ge upp så lätt,men fjädern till tryckbegränsningen
har kanske börjat bli dålig

På avlyst väg :mrgreen: 0-120 på 16-17 sek
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Jodå, man får gnista åt båda hållen. I alla fall på min elektronik. Fast det kanske är på pottkanten, och det är därför min tjuvstannat ibland ?

Jo, tryck finns men det går inte upp speciellt högt och stannar där oavsett vad jag varvar. Så visst kan det vara fjädern.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Fick hem Ritmofördelaren idag. De hade hyggligt nog även skickat med kablaget med en fin kontakt i fördelaränden. Och på den sitter grön till vänster (och brun till höger).
Förvirringen är alltså total :shock: .

Men bilen går i alla fall bättre med dem som jag kopplat dem nu. Skulle inte föevåna mig om Ritmo har kablarna skiftade i andra änden också (mot elektronikboxen), men det kan jag inte kolla just nu.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Bilen tjuvstannar/tvärdör fortfarande ibland, så nu har jag bytt till elektronikboxen från skroten. Får se om det försvinner, annars byter jag fördelaren också

Även termostaten (eller eftersom det är en 1.6-topp: hela huset) är nu också bytt, så nu blir den snabbt varm men håller sig sedan på 90°C eller strax under. Får vänja mig vid att det är lite högre arbetstemp på denna motorn :lol: .

Vad gäller oljetrycket har jag konstaterat:
1. Kärvande mätare i instrumenteringen (nu åtgärdad)
2. Vissen oljetrycksgivare (?) som gör att mätaren bara visar 60% av verkligt tryck
3. Dåligt tryck (på riktigt) vid varm olja och tomgång - bara 0,4-0,7kg
4. Trycket går sedan bara upp till 2,5kg oavsett hur mycket jag varvar. Trött fjäder i pumpens övertrycksventil ?

Vid punkt 2 provade jag även givaren från gamla motorn, men den var helhispig och fastnade på ett ohmtal motsvarande 1-2kg tryck. Kör förresten med en förlängare från ebay (trevlig, förutom att jordningen inte är pålitlig via den) indragen till reservhjulsbaljan och en extra mätare/givare parallellt med bilens egna:
1600_35.jpg
1600_35.jpg (44.34 KiB) Visad 5550 gånger
Imorgon siktar jag på att ta ner tråget och byta oljepumpen mot en NOS som jag skaffat. Skall bli intressant och se om det blir någon skillnad.

Rolwen: Du nämnde 0-120 på 16-17s - jag testade nu ikväll och kom ner i strax under 15s ! Och ännu är inte förgasaren optimalt bestyckad (tror den går lite fett)..... :twisted:
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Oljepumpsbytet är slutfört, men eftersom man är tvungen att plocka undre balken för att få ner tråget, kommer bilen stå tills i mitten av veckan när jag fått hem nytt gummi till motorfästet. Tänkte ändå byta det, och det vore idiotiskt att inte göra det nu när balken ändå är borta. Är frestad att provstarta och varmköra, men det är dumt eftersom motorn just nu står halvvingligt på bara en pallbock....

Men en fundering som ni gärna får reflektera över:
Högst oljetryck är det ju vid pumpen. Ju mer oljan sprids, desto lägre blir trycket. Oljetryckskontakten sitter efter oljefiltret i en kanal "på väg upp". Har det redan avletts en del olja när det kommer dit ? Har inte 100 koll på hur oljan går i motorn (borde dock vara samma på en 1500 och 1600).
Min tanke är om det t.o.m. är normalt med lägre tryck uppe där oljetryckskontakten sitter. På en 1500-motor sitter ju mätaren direkt efter oljepumpen. Fast det borde ju inte vara under 0,5 på tomgång i alla fall trots placering däruppe, för då kommer lampan att lysa (oavsett motor, lampgivaren sitter på samma ställe på båda).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

En liten fråga bara mätte du dina ventiler Avgas ytterdia ?? Insug ytterdia ??

/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Ja, men jag har glömt.
Det är i alla fall motor 159.B9.000. Avgas var väl inte så mycket att hänga i julgranen men insug var stora. Kan ha varit 31/39,5mm (eller möjligen 31/37 mm).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av rolwen »

Kanske ventilerna var 33.5 37.5 ? ?
Angående oljetrycket borde du få mellan 3.5 -4.9 bar även där uppe vid ca: 4000 rpm
och varm motorolja
/// rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Jo, så var det nog med ventildimensionerna.... :oops:

Nja, jag blir lite fundersam nu när jag tittar på oljekanalschemat på motorn. Har hittat ett i Haynesboken på Tipo.
Efter filtret så grenar det ut sig till diverse saker nere i blocket - smörjning av vev, oljekylning av kolvarna o.s.v. Oljetryckskontakten sitter sedan i röret upp till sista anhalten: kamaxelhuset. Rimligen borde man tappat lite tryck innan oljan är där ? Eller ?

Vid 4000rpm har jag knappt 3 bar, men vid 1000 varv bara 0,6. Är lite lågt vid tomgångsvarv tycker jag, och skulle väl kunna tyda på spel/otätheter i pumpen som gör den proportionellt sämre när den snurra långsamt. Nåja, nu sitter en ny pump på plats.

Har nu också gjort som "alla andra" som vill ansluta extramätare på oljan - skaffat en adapterfläns på Biltema att montera mellan filtret och blocket. Blir nog jättebra, och då ser jag trycket från pumpen på mätaren, medan lampan varnar - precis som vanligt - om trycket är för lågt upp till toppen. Eller rättare sagt - det blir jättebra när jag varit och köpt ett lägre/kortare oljefilter. Mahle OC606 är bara 75mm högt och ger bra marginal till karossen med flänsen monterad, och skall trots sin storlek ersätta volymmässigt betydligt större filter. Finns visst på Mekonomen som reservdel till nyare Fordar.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Nya oljepumpen ger bara marginellt bättre oljetryck. Vid 4000rpm har jag c:a 4 bar, vid tomgång 0,8. Har dock bestämt mig för att det inte är något att bråka om, och jag hade nog inte så tokigt/fel tryck med den gamla heller. Skillnaden mellan där kontakten sitter och att mäta direkt efter pumpen har jag nu konstaterat är c:a 0,5 bar vid 2,5 bars pumptryck. Mitt 1600-motorblock har f.ö. i original annat kamdrev på mellanaxeln och även annat förhållande på kugghjulen (som ju ställde till tändningen för mig) så pumpen i detta blocket skall egentligen gå 50-75% snabbare än en X1/9:as vid samma varvtal. Fast det är ju egentligen samma pump (och jag har dessutom en X1/9-pump).
Tänkte ev. köra med 20W-50 (vilket många verkar göra) om jag retar mig på låga trycket på tomgång efter att ha kört hårt med bilen. Fast lampan tänds ju aldrig, så det är nog inget att reta sig på.

Men det luktade olja vid provkörningen, och väl hemkommen dröp det duktigt under bilen. Visade sig att trågpackningen hamnat snett vid monteringen och t.o.m. skadats. Slarvigt av mig. Men en ny packning fanns hemma, så det var bara att byta.

När jag drog näst sista skruven (inte alls hårt, tänkte kolla alla ett slutvarv sedan) hörde jag ett illavarslande "knäpp" från tråget. Och mycket riktigt - det sprack i ena hörnet. Inte mycket, men tillräckligt. Helskumt eftersom jag inte alls hade dragit hårt. I detta hörn låg packningen dessutom helt rätt, så det var inga sviter efter det heller. Måste varit något på gång sedan tidigare (detta är f.ö. ett tråg jag köpt begagnat). :evil: :evil: :evil: :evil: :roll: :x :evil: :cry: :cry:
1600_36.jpg
1600_36.jpg (30.99 KiB) Visad 5521 gånger
Svårt att fånga på bild, för sprickan är hårfin. Som tur var fanns ett helt extra tråg hemma också, så det är nu renblästrat och tillsnyggat. Varför skall allting strula när man är så "nära" ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: 1600-motor i X1/9:an....

Inlägg av Ingper »

Skam den som ger sig !
Nu är bilen ihopmonterad och provkörd med ett annat tillsnyggat oljetråg. Hällde i 20W-50-olja och har nu ett oljetryck på över 1,0 bar på tomgång oavsett oljetemp. Lösningen med mellanflänsen på oljefiltret blev riktigt snygg och bra. Givaren är lättåtkomlig underifrån men sitter ändå skyddad (fotot taget rakt underifrån):
1600_37.jpg
1600_37.jpg (31.69 KiB) Visad 5520 gånger
Och tur är det väl att den är lättåtkomlig: Givaren köpte jag som oanvänd/NOS på ebay, och den var nog oanvänd. Frågan är dock om de torkar och blir "gamla" på hyllan ? Denna fungerade nämligen fint bara i 10 min, sedan slutade den fungera stabilt. På illvarv visar den fortfarande rätt, men så fort man sjunker under 3 bar blir den helvimsig och ligger oftast på 0. Har mailat den grekiska firman, men får väl köpa en ny på Eurosport för 600:- istället.... :(

Edit: Dessutom läcker det nu olja från motorns bakände. Eventuellt är det i övergången trågpackningen mot block/vevaxelflänsen som jag inte fick det tätt (eller provkörde innan silikonet stelnat tillräckligt). Hoppas det, så det inte är packboxen. För då måste lådan bort....
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar