Luftrenaren - är det här orginal?

Moderator: Ingper

rolf sievert
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 aug 2006, 13:07

Luftrenaren - är det här orginal?

Inlägg av rolf sievert »

Började snygga till luftrenaren och funderade på om det här verkligen är orginal(?) Min bil har ett brokigt förflutet och det lär vara ett motorblock från en Uno.
Men det är en orginalförgasare iaf.

Vid sidan på luftrenaren sitter en fyrkantig burk med en ansluting av samma dimension som slangen till vevhusventilationen (längst ned på bilden) . I burken, mot luftrenaren, så sitter ett filter som ser ut som insugsfiltret till en gräsklippare. Men inloppet är oanslutet. Någon som vet vad den tänkta funktion är? Någon form av förvärmning, kanske? Men dimensionen verkar lite klen för det.

På röret till vevhusventilationen sitter dessutom en mindre slanganslutning, kanske 6 mm. Syfte med denna?
ne_DSC_0785.jpg
ne_DSC_0785.jpg (57.82 KiB) Visad 2903 gånger
rolwen
Inlägg: 135
Blev medlem: 14 jan 2010, 22:56
Ort: 57034 Bruzaholm

Re: Luftrenaren - är det här orginal?

Inlägg av rolwen »

Hej !
Den fyrkantiga dosan tillhör avgasreningen likadant med reedventilen "svampen",dom har jag tagit bort och pluggat vid topplocket Och satt dit en plåtbit uppe vid luftrenaren
Den mindre slangen har jag också pluggat kommer inte ihåg nu vad den var till nu :(
rsz_pict0009(1).jpg
rsz_pict0009(1).jpg (139.3 KiB) Visad 2903 gånger
///rolwen
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Luftrenaren - är det här orginal?

Inlägg av Ingper »

Utöver vad Rolwen redan sagt så går den mindre slangen till förgasarfoten, dvs en liten mängd från vevhusventilationen dras förbi och direkt ner här - om jag tolkat det rätt.

Har alltid haft denna ansluten, då det i alla fall på mina funnits en anslutning på förgasarfoten som ju inte bör lämnas öppen.....

(På mitt nya 1600-motorhopplock har jag ingen EGR/pulsair då den toppen kommer från en katalysatorrenad bil, så jag har också gjort som Rolwen - skruvat bort "tilläggsburken" på luftrenaren och satt dit en plåt).
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar