Konverter för oljetrycksgivarsignalen - bygg själv

Moderator: Ingper

Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Konverter för oljetrycksgivarsignalen - bygg själv

Inlägg av Ingper »

Eftersom jag tröttnat på alla usla ersättningsgivare som knappt håller/visar rätt tills motorn blivit varm första gången, byggde jag mig en konverter. Den omvandlar den vanligare 10-180 Ohm eller liknande ("VDO") till Fiat/Alfa/Lancias bakvända signalstandard 350-30 Ohm (ungefär). Parametrarna är f.n. optimerad för givaren till Biltemas mätare 0-10bar, vars givare kan köpas som reservdel för 100:-. Och den fungerar....
1600_50.jpg
1600_50.jpg (13.03 KiB) Visad 3198 gånger
Hursomhelst har jag bifogat allt i en fil som behövs för att bygga själv (jag kan ev. bygga någon till så småningom mot någon ersättning). En kort funktionsbeskrivning:

Hjärtat är processorn (en PIC18F13K22 i SO-kapsel) är egentligen totalt overkill för detta, men den är billig (20-25:-) och jag hade sådana hemma. Den är via programmet konfigurerad att gå på en intern klocka och behöver nästan ingenting runtomkring. Spänningen tas från något ställe med +12V med tändningen påslagen (t ex rosa kabel som matar tändspolen/tändsystemet) och filtreras på skräp av C2. Dioden D1isolerar C1 så att inte övriga delar av bilen får nytta av kondensatorn ;-). Spänningen stabiliseras i U1 (7805) till +5V.

Sensorn är en varierande resistans till jord, och utgör nedre delen av en spänningsdelare tillsammans med R2. Spänningen i W2 kommer att variera från nära 0V till c:a 1,5V. Denna filtreras via R3/C1 och mäts av processorn.

Utgångssignalen skall ju vara en varierande resistans. För att slippa en massa olika resistanser att koppla in används pulsbreddsmoduleringsteknik (PWM) och en enda resistans istället. Transistorn (MOSFET:en, går bra med nästan vilken N-kanal som helst i D-PAK-kapsel) kopplar in och ur resistansen c:a 250 ggr/s. Genom att ändra antalet % inkoppling i varje period kan den genomsnittliga resistansen enkelt styras från processorn. 100% inkoppling = 33 Ohm, 50% = 66 Ohm, 12% = 275 Ohm o.s.v. Instrumentet är så slött att det kommer visa just genomsnittet. Dessutom hjälper C7 till att jämna ut signalen redan innan den kommer ut på kabeln (minskar risken för störningar).
En programmerbar digital potentiometerkrets skulle också kunnat användas om någon funderar på det, men dels är de dyrare och dels är det inte självklart att de klarar strömmen som går genom givare och instrumentspole. Ovanstående lösning kan som mest (vid total felkoppling) möjligen resultera i ett bränt motstånd för under en krona.

Processorn har en tabell med en upplösning på någon tiondels bar som sämst, i vilken ligger vilket värde (Ohmtal) den skall lägga ut vid ett visst mätvärde in. Noggrannheten på utresistansen är ungefär i samma storleksordning. Det är troligen betydligt noggrannare än spridningen på originalmätaren i våra bilar :roll: .

Kontaktdonet J1 och komponenterna däromkring är till för att kunna programmera och även debugga med processorn inlödd. Om man programmerar den innan den löds dit kan man utesluta D2 och J1. Alla diskreta ytmonterade komponenter är i 1206-storlek eller SOD80 (dioderna).

Ett alternativ till att sätta den bak är att montera den direkt bakom instrumenteringen. Då används lämpligen sensorns originalledning fram till konvertern och sensorns ena anslutning jordas till chassie. Kolla bara så det blir bra kontakt överallt, då de moderna sensorerna har väldigt låg resistans på de "intressanta" värdena. Kanske därför italienarna kör omvänt - Lucas må ha uppfunnit mörkret (han med plusjorden), men den som uppfann glappkontakten, han jobbade garanterat på Fiat :lol: :lol:

Bifogad zip-fil:
- Elschema som PDF
- Komponentplacering över- och undersida
- Layout i skala 1:1
- Programmet som HEX-fil att ladda in i processorn (via en PIC-programmerare som klarar 18F13K22-processorn)

Edit: En adapter för att få standardgivare med 1/8 NPT-gänga att passa i Fiatblockets M14x1,5 finns också på Biltema: Artikelnummer 32-1052 (29:90).
Bilagor
X19_oil_gauge_conv.zip
(45.74 KiB) Nerladdad 400 gånger
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06