Generiska elektriska fönsterhissar som passar till X1/9 ?

Moderator: Ingper

Demokid
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 aug 2011, 15:49
Ort: Stockholm

Generiska elektriska fönsterhissar som passar till X1/9 ?

Inlägg av Demokid »

Hej.

Jag har problem med vinscharna till fönstren. På förarsidan åker fönstret ned efter ett tag och på passagerarsidan är axeln av. Tidigare ägare har nog försökt laga då vajern inte sitter rätt och se har satt två skruvar så att fönstret inte åker ned.

Jag beställde ett begagnat kit med vinsch mekanism och vajer. Trots att jag skaffat service manual till X1/9:an med sprängskiss fattar inte hur vajern ska trädas på alla rullar.

Därför undrar jag om man kan köpa generella elektriska fönsterhissar till X1/9. Jag tänker mig något i stil med följande typer:
http://www.amazon.com/s?rh=n%3A15730461

Är det någon som vet vad som passar?

Mvh
Magnus
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Generiska elektriska fönsterhissar som passar till X1/9

Inlägg av Ingper »

Universaltyperna bygger oftast på den befintliga vevmekanismen, på vilken du sätter en adapter och trär på "ringänden" av universalhissen. Motorn monterar du på lämpligt ställe.

Eftersom du redan har problem med den manuella mekanismen så kommer de inte att fungera. Alternativt köper du en ny "linbana" med vevmekanism på brittiska ebay (jag har tyvärr sålt alla jag hade) som du redan gjort, eller också ett par elhissar från de senare Bertonebilarna som består av en motordriven mittenskena (också brittiska ebay). Det är inte SÅ svårt att bygga in dem istället för linbanan, jag har gjort det på båda våra bilar. Fanns som FAQ i medlemsbladet för en tid sedan.
Leta på nätet så hittar du fler bilder hur linbanan skall vara dragen.

Edit: Skenan måste vara böjd precis efter rutan, och dessutom gå i ganska kraftig vinkel. Annars kommer rutan att kärva, eftersom "puttpunkten" flyttar sig under hissningen. Därför är det nog ett hästarbete att få till något med de universella som bygger på skenor.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Demokid
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 aug 2011, 15:49
Ort: Stockholm

Re: Generiska elektriska fönsterhissar som passar till X1/9

Inlägg av Demokid »

Nää så jag skulle behöva försöka förstå hur jag trär vajern. :( Vad tror du om denna?

http://www.amazon.com/Autoloc-PW55033-F ... 64&sr=1-26

:)
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: Generiska elektriska fönsterhissar som passar till X1/9

Inlägg av Ingper »

Tror jag inte på alls.
Som jag skrev måste vinkel och rutans böjning stämma överens. Och det är på några mm när, annars kärvar rutan. X1/9 har inga platta rutor direkt.

Men har du kollat brittiska ebay ? Där har det varit ute ett par Bertoone X1/9-elhissar bara de senaste veckorna. Dessutom torde det bli mycket billigare.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Skriv svar