X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Moderator: Ingper

Johan H
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2019, 20:58

X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Johan H »

Efter att små kikat lite efter en x1/9a i några år så hade jag lagt det på is när andra sker kom emellan (se familj och barn). Jag har aldrig varit intresserad av att köpa en "färdig" bil för 50000kr eller mer då det känns lurigt att lite på någon annan rostlagningar, speciellt när man jobbar med bil plåt!

När det dök upp en bil på blocket 4km hemifrån så var valet lätt, man måste ju åka och kika på den! Man kan ju alltid "avstå" från ett köp om den är för dålig.......
BildBild
Enligt säljaren så var det ett motor byte gjort för 4-5 år sedan som aldrig blev riktigt klart då det var något som saknades för att göra klart jobbet. Det enda som jag kunde se som saknades var locket till luftrenaren, men säljaren visste inte vad det var som saknades då det var någon kompis till en kompis som bytt motorn för flera år sedan.

I stort såg rost halten ut att vara låg, 96,7% av bilen stor ju där framför mig!

Så framför mig stod en bil för under 10000kr med en motor och växellåda med osäker funktion och förvånansvärt lite rost, vad gör man??? man betalar och åker hem och hämta bilkärran!

För er som vill se att det blir en bil i 100% original skick så får jag tyvärr göra er besvikna(vem vill ha parkbänkarna liksom?), jag har tyvärr inte tid med de! men 95% blir nog bra ändå!
Fjällstuge metoden! 20% av tiden 80% av resultatet
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Ingper »

Kul, och välkommen till forumet !

Tyvärr kommer du nog hitta mer rost när den plockas isär, men du känns ju som rätt person att drabbas av denna upptäckt i så fall :lol: .

Det är nog få X1/9:or som är 100% original, och det har aldrig funnits någon "originalhets" bland de svenska X1/9-ägarna. Man fixar till bilen efter sina idéer och förmåga och bara den kommer ut på vägen är det en stor seger i sig. Lite skillnad jämfört med en del "veteranklubbar", enligt egen erfarenhet.

Ser att den är precis i brytpunkten mellan Fiat & Bertone (1982) och stått stilla länge. Mycket maskinella delar samt bromsdelar går fortfarande att hitta mycket billigt, tack vare att det är en konceptbil och drivlinan egentligen är en framvagn från övriga Fiat i X1/xx-familjen som man snott om och satt bak. En del saker är dock nästan omöjliga att få tag på, så när man river bilen är det bra att tänka efter och kolla upp tillgången innan man kasserar eller förstör något.
Det där med motorbyte skall man ta med en nypa salt. OM den är bytt är det inte säkert att det är till det bättre, då t ex Ritmo 1500 - som en del tror är samma motor - har en klenare kam än X1/9-varianten. Men det är klart, bättre en fungerande motor än ingen alls. Annars finns det gott om nya motordelar, men växellådsdelarna (särskilt drev) börjar bli ohemult dyra och svåra att hitta. Det finns många varianter av drev beroende på årsmodell, och en del är snarlika men ändå fel då det bara skiljer någon enstaka kugge i antal. Hittar du en Ritmolåda på skroten så köp den, då det går att flytta stora delar av innanmätena. Och de är ofta extremt snällt körda och i bra skick inuti.

Projektet du har framför dig liknar mycket vårt med den Bertone -84 som min fru skaffade på barnens begäran för ett antal år sedan. Kanske kan du hitta något matnyttigt på min hemsida (jordglobssymbolen under avataren, välj "Till X1/9-sidan" i menyn och sedan "Dagbok" överst). Annars är det bara att ställa frågor här. Det är många som läser men tyvärr inte lika många som skriver sedan klubben lades vilande och forumet slutade fungera som det skulle. Men några finns det, och fler blir det nu när det är igång igen :)

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade i tråden. Mycket bilder gillas !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Johan H
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2019, 20:58

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Johan H »

Inte fins det mer rost....än van man först tror.... :shock: :D :P

Jag ligger lite efter med denna tråden men lägger in lite när det passar och jag har tid, jag ligger även efter med bilen.... ven gör inte de?

Vart börjar man.....

Går motorn runt är ju en bra början, svaret blev litegrann men väldigt tungt. Ur med stift och i med olja/disel blandning och låt stå några dagar.

Förgasar spjällen satt helt fast vilken är typiskt dåligt så av med förgasaren som får bli ett senare problem!

vissa saker är ju så billiga så det är bara att byta utan att fundera så det blev en beställning på bränslepump, bränsleslangar, bränslefilter, stift och renoveringskitt till förgasaren.

Några dagar senare så var ett nytt batteri inköpt och det kändes som det var dax att testa om motorn ville snurra lite lättare nu, vilket den gjorde tills startmotorn slutade fungera! (redan här men tillfälle 3 lever Fiaten upp till sitt rykte)
Fjällstuge metoden! 20% av tiden 80% av resultatet
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Ingper »

När det gäller starten så kan den gå varm och smälta ner plast(!)armen som solenoiden påverkar. Grundfelet brukar vara dålig jordning av motorn - det skall/måste sitta en rejäl jordfläta, vanligen från växellådan till karossen.

Min käkade tre startmotorer på en månad innan han på skroten tipsade mig om jordflätan. Sedan har det aldrig hänt igen.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Johan H
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2019, 20:58

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Johan H »

Jag återkommer till startmotorn senare men i mitt fall så var det +flätan emellan solinoiden och självs elmotorn som bran av.

Förgasaren fick ligga i en blandning av lite olika "bra" medel vi har på jobbet, och tillslut så lossnade spjällen!
Bild

Den fick sig senare en rejäl tvätt och översyn, det är för övrigt en DMTR32 vilket känns lite fel? det skall väll vara 34?

Nå väl

Monterade den nya startmotorn (från lagat.se vilket visade sig vara ett misstag) och förgasaren i bilen, nya stift och nytt bränsle + slang och filter, lite startgas på det hela och vrida om nyckeln. Detta resulterade i några små hostningar.... Lite mer startgas och det baktände riktigt illa... Olja överallt och en far med krulliga hårstrån lite här och var. :lol: :cry:

INTE BRA!

Ur med stiften och kolla så det fortfarande fanns kompression i alla cylindrar, till min förvåning så var det strax över 11bar i alla fyra! Mycket bra, då överlevde iallafall kolvar och stakar! värre var det med oljestickan som försvann samt dom stakars vevaxeltätningarna, oljestickan återfanns en bit bort!



En ny dag kom men nytt hopp!
Då allt kändes ganska osäkert gällande motorn så justerade jag tändningen lite på känsla vilket gjorde gott, såhär i efter hand så hade nog veven hoppat en tand så både kam och tändning var lite väl mycket före TDC, men den gick, lät lite lilla (typ ett skramlande ljud) men inte lager knack snarare som att plåten emellan motor och låda tog i svänghjulet.(Eller bitar av den nya startmotorn)

Första provsvängen hemma på grusvägen gick ok, jag hade redan innan kontrollerar så bromsarna fungerade vilket dom gjorde :shock: ! Jag noterade att det var svårt att få i 3an och 4an... Efter 3-4 minuter började motorn gå trögt för att helt plötsligt dö (på tomgång) för att sedan inte röra på sig något mer!

Ur med stiften (alla var intakta) på med hylsa på remhjulet men motorn satt helt fast, fruktar att det är en vevstake som inte gillade att detonera med startgas men det är bara att plocka ur motor och låda och obducera! :cry:

Motorn och låda kom ur bilen utan några större problem, några dåliga drivaxel bultar men det var allt. Väl ur bilen så åkte toppen av för att avslöja....... att allt såg väldigt bra ut????? Alla kolvar var hela och såg bra ut? Dom satt till och med på rätt höjd så att säga? Inga krokiga stakar här inte!

Vad gör man nu? Bara att fortsätta att riva och leta efter orsaken till att den sitter fast, när jag tog av startmotorn(nu ca 4 dagar gammal) så trillade det ut lite små bitar.
Bild
Dessa återfanns i sprängkåpan, det är ändstoppet för startmotorn!
Bild

Kul!
Fjällstuge metoden! 20% av tiden 80% av resultatet
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Ingper »

Spännande ! Ge dock inte upp, det där kommer lösa sig.

När det gäller gasaren så har de svensksålda 1500 DATR32 p.g.a. något avgasemissionskrav som var då, och tappar 4-5 hk jämfört med sina europakusiner som har DATR34. DMTR32 är inte till en 1500-X1/9, manuell choke satt endast på 1300 i original. Jag har en hel del förgasarjunk och nästan kompletta DATR32 om du behöver något. Har en del extra bultar till drivaxelknutarna också tror jag (annars finns de ju att köpa nya på nätet).
Undrar vad det är för motor de satte i egentligen ?

Även om det ser fint ut kan den ju ha nupit i loppen. Hade du oljetryck överhuvudtaget ? Ibland sitter inte kabeln kvar (eller är hel) på tryckswitchen och då kan inte lampan jordas/tändas. Man missar lätt att se om den lyser innan man startar. Och mätarens givare är oftare trasig än hel.

Kan ju också vara någon ytterligare startmotorrest som satt sig i kransen. Fast då borde den inte gått tyngre och tyngre, utan biten knäckt bort några kuggor och motorn sedan fortsatt att gå.

Edit:
Eftersom de svävade på målet på fråga om motorn gick runt så är det antagligen inget nytt fel...
Edit2:
Om du köper packningssatsen och byter termostathuspackning, använd inte den i satsen utan köp till varianten för bilar med avgasemissionskontroll. Dessa har nämligen en extra öppning som går in i 4:ans avgasport, och måste ha en packning som täcker över detta hål. Gjort det misstaget själv, och expansionskärlet tömdes på 10s, varav hälften åkte ut genom avgasröret. Den motorn blev sig aldrig lik sedan, inte förrän efter en totalrenovering.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Johan H
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2019, 20:58

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av Johan H »

Då jag fortfarande är i de förflutna (försöker göra tråden i kronologisk ordning) så har jag redan löst viss saker, dock rann min kylväska ut på ett oväntat ställe i går.... tror jag missat en bult i locket bakom kammaren!

Motorn skall vara från en x1/9 eller kvittot från skroten säger de iallafall, jag har mätt kolvarna och den är på 1500cc även kammen har rätt lyft så det stämmer nog!
Fjällstuge metoden! 20% av tiden 80% av resultatet
jens
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 mar 2006, 15:15
Ort: GBG

Re: X1/9an som "bara" behövde "lite" kärlek!

Inlägg av jens »

Hej, är detta den som såldes på tjörn för ett tag sedan?

/jens
letar x igen..
Fiat uno turbo 355 hk
Fiat coupe 20v turbo
Skriv svar