-Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0)

Moderator: Ingper

Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Visserligen rejält förkyld men med ett fungerande garage igen! Framtida stordåd väntar! :wink:

Felle, har du någon bra kontakt för att få tag i passande splitfälgar? Helst i ett prisläge som gör det möjligt att handla utan att höja huslånet! :roll:
/Enzo
Bild
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

SPLITFÄLGAR

Inlägg av Felle »

Hej Micke
Jo jag (pappa ) hade braid split fälgar, dock går det att köpa genom realcar i sverige tror dock dem är ganska dyra.
Etta annat knep är att köp splittfälgar till typ golf/volovo 240 och göra ett nytt centrumnav från en anna fälg eller lägga igen hålen och borra upp 4/98. finns många vägar att gå. Eller kan du ju bredda några snygga fälgar till önskad bredd ( 13 tum breda).
mvh felix
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Diagonalsträvan på plats.
PICT0141.jpg
PICT0141.jpg (71.99 KiB) Visad 8784 gånger
Jag skulle egentligen vilja ha nedre infästningen längst ned på huvudbågen, men det blir ju lite trixigt iom att motorn tar så mycket plats. Jag tror ändå att den här monteringen kommer att förstyva ganska rejält. I nedre infästningen kommer dörrsträvan att ansluta.

En bild till:
PICT0144.jpg
PICT0144.jpg (70.33 KiB) Visad 8784 gånger
Snart dags att titta på främre buren.
Senast redigerad av Enzo Molinari den 29 aug 2014, 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
/Enzo
Bild
Daddi
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 jun 2006, 10:51
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Daddi »

Kul att du är igång igen! :D

/David
Fiat X1/9 1500, 1980 (rödmet.) http://x1-9.handitover.se Min Fiatblogg: http://blogg.handitover.se
BMW 118d (119 g CO2/km, 143 hk = :-))

Om det inte var meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött? - Homer Simpson
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Som väl alla redan har noterat så linar inte övre och undre delen av diagonalsträvan riktigt på bilderna. :oops:
Detta är nu åtgärdat!
Främre burkonstruktionen är påbörjad. Fästplattorna är på plats. Återstår att slipa in främre bågarna mot golvet, montera dörrarna och sedan bocka till bakre anslutningen mot huvudbågen.
Det börjar arta sig! :)

Felle, hur går det med plastdörrarna?
/Enzo
Bild
Hempa
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 maj 2006, 14:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hempa »

[quote="Enzo Molinari"]Som väl alla redan har noterat så linar inte övre och undre delen av diagonalsträvan riktigt på bilderna. :oops:
Detta är nu åtgärdat!
Ja tänk vad man kan göra i photoshop. :-)

Jag har varit borta länge men nu e jag tillbaka och följer tråden. Micke! Det vart tyvärr inget "studiebesök" i sommar heller. Det ser vansinnigt snyggt ut det du gör i alla fall så jag hoppas att det blir tillfälle att kolla in bygget innan det är färdigbyggt.

Nu skall jag själv bygga hus med tillhörande garage... eller... var det tvärt om??? Jag tror att frugan vill se huset klart innan garaget.
SEN... skall det byggas bil:-)
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

plastdörrar

Inlägg av Felle »

Tjena micke
ser bra ut med båge bygget.
Själv håller jag samla på mig motor och växelåde delar till mitt banbil. Pillar och funderar på kugelfischern också.
Fick även hem nya dämpare som skall sitta som en smäck.. återkommer med mer info.

Ang dörrarna så skall jag som sagt sätta igång med att plasta upp de dörrar jag har för att göra en plugg, skall prata med en "plast gubbe" imorgon.
Är det akut med dörrara eller?

Ang vingen blir det nog att jag gör en plugg för detta också då jag har mycket bilder och mått om vingen.

Ang taket tror jag inte att man vinner så mycket att gjuta ett nytt tak i glasfiber, sitter ju redan ett plasttak på(dock pressat glasfiber) att lätta original taket funkar perfekt ( stor skillnad) och sen kanske gjuta fast det i karossen som dallarorna.

Men de originala dallarorna är långtifrån original x1/9 som möjligt.
Märkte detta efter besöket hos Leif Lindström och hans dallara, sitter fortfarande och dräglar över bilderna..
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Nej, det är inte bråttom med dörrarna. Bara nyfiken!

Hur lättar man originaltaket? Är det inner- och ytterskal?

Bilder på Leif Lindströms Dallara låter MUMMA! :D Vill du dela med dig?
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Felle ! Bilder !!! :roll:
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Det visade sig svårt att bocka till bakre ändarna av främre bågarna. Det blir veck på innerböjen, och så kan man ju inte ha det.
Nya främre bågar är därför beställda.

Hur går ditt bygge då, Felle? Vi vill se bilder!!!
/Enzo
Bild
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

hur går det?

Inlägg av Felle »

Hur går det micke?
Börjat plasta dallara kitt snart?
ser att du letar fälgar och stolar.
Köpte ett par bimarco dakar fia. passade skit bra.
Har du kramat ner alfa järnet än?
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Det går sakta...

Men jag tror att jag har fått napp när det gäller fälgar. Mer info kommer. :wink:
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

En omgång passande fälgar ligger nu på lager. :D

Bild
Bilden visar en av bakfälgarna [10x13] :shock: I fram blir det [8x13]. Samma dimensioner som Dallarorna körde till regndäcken.

(Till slicksen hade dem [9x13] fram och [11x13] bak. Men det är ganska dåligt utbud av dessa dimensioner på begagnatmarknaden! :lol:)
/Enzo
Bild
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Inlägg av Enzo Molinari »

Några bilder på burbygget oxå! Röret vid vindruteramen saknas ännu och "hatthyllan" ska återmonteras ordentligt, men man kan se ungefär hur det blir.

Bild


Bild


Observera gärna att rören går igenom balkar och plåt. Det har krävt en hel del knep och knåp! Men jag tycker ändå att det har varit värt merjobbet. Som far min alltid säger: -Ingen kan se hur lång tid det tog, bara hur bra det blev. :roll: Jobbigt att medge, men ibland har han faktiskt rätt. :?

Bild
Kanske en framtida bilbyggare i maskinrummet?
/Enzo
Bild
Felle
Inlägg: 254
Blev medlem: 12 mar 2006, 12:37
Ort: Lund
Kontakt:

perfekt

Inlägg av Felle »

Hej micke
trevliga fälgar du har köpt, från rejsa eller?
men inte kan du ha haft sådan tur att de är 4x98? ja förresten hur ska du göra med nav och bärarmar?
bur bygget ser avancerat ut.
ser bra ut!
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Skriv svar