Svenska X1/9-klubben • -Il Bastardo (hiskeligt mittmotormonster v2.0) - Sida 5
Sida 5 av 21

Postat: 22 apr 2007, 19:30
av Enzo Molinari
Felle, vet du om Dallarorna behöll original framvagnsgeometri?

Jag funderar på om man kan använda original framspindlar på original placering. Då stämmer ju Ackermann.. Annars kan det bli knepigt att få exakt rätt vinkel på styrarmarna. Fast å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll om innerhjulet pekar någon grad fel. Belastningen är ju på ytterhjulet.

Någon här som är duktig på chassiefrågor? Jag kan inte tillräckligt om asfaltsåkning, grus är min hemmaplan... Tips mottages tacksamt!

Dallara

Postat: 22 apr 2007, 20:39
av Felle
detta är en väldigt bra sida:
http://www.x19world.de/Dallara_technix_en.html

framvagnsgeometrin?? vad menar du? original x1/9 behölls verkligen inte.. uniballs och helt annat upplägg.. och så hade de ju 9 tum breda framdäck som skulle få plats.. hehe..

Lightozz på rejsa forumet hade en original framvagn med uniballs ligggande.. intressant?

mvh felix

Postat: 23 apr 2007, 08:59
av Enzo Molinari
Kort repetition av Ackermann-principen:
Om man drar ut en linje genom styrstagets infästning i spindeln (p-änden) och genom spindelns ledpunkt (spindelleden) så ska denna linjen skära mitt i "bakaxeln".
När framvagnen är konstruerad på detta sätt svänger hjulen "rätt". Innerhjulet måste ju alltid svänga mera än ytterhjulet om de båda ska rulla utan skavning.

Om jag behåller originalspindeln på original placering (dvs. originalgeometri) så stämmer Ackermann. om jag flyttar ut spindeln måste styrarmen justeras.

Eller om jag omformulerar frågan:
Kan man hitta en vettig fälgdimension fram, som kan sitta på original spindelplacering, med ett vettigt ET och ändå fylla ut den breddade skärmen? :?

Postat: 23 apr 2007, 21:29
av Torch
Men Enzo, var ska du nu har nummerplåten... :wink:

Original har ju bilen en längsgående stabiliserande balk under drivpaketet.
Ska du köra helt utan denna, eller tillkommer det något stabiliserande stag?
Vad säger SFRO? :roll:

Postat: 24 apr 2007, 08:26
av Enzo Molinari
Nummerplåten ja... Tänkte inte på det! :shock: :lol:

Planen är att köra utan det längsgående staget. Buren och ett tvärgående kryss ovanpå bakre tvärgående balken borgar för att chassiet är stabilt ändå.
Vad SFRO tycker vet jag inte. Kruxet med SFRO är att man måste färdigställa bygget på 3 år, annars får man börja om (=förnyad avgift). Iom att det här är ett långtidsprojekt så väntar jag med SFRO tills jag tror att jag kan bli klar inom 3 år. :mrgreen:

Njjaaaaaeeeee

Postat: 24 apr 2007, 20:58
av DIVATOR
Njjaaaaeeee du storebror. Kolla deras hemsida. Du har 5 år på dig, för det bestämdes av SFRO 2007-03-21! Du får allt hänga med bättre ;-) Men du kanske inte har kontakt med SFRO dagligen i motsats till mig (sportquattrobygget du vet) eller nej, kanske drömmer jag bara. :lol: :oops:

Lillebror

Postat: 25 apr 2007, 09:22
av Enzo Molinari
5 år? Verkligen?! :shock:
Du har järnkoll på allt, precis som det anstår en codriver. :D
Då kanske man skulle ta ett snack med SFRO? På 5 år borde jag ju hinna bygga en del... :?

Förresten, hur går det med sportquattrobygget? Fälgar har du ju i alla fall, eller? :roll: :wink:

Fälgar...

Postat: 25 apr 2007, 17:02
av DIVATOR
Fälgar har jag.....13 tummare..inte 13 tum breda alltså. De är till min golf. :oops: Vi borde åka några mil SS snart :twisted: ! Det känns helt tomt och innehållslöst!.... livet alltså :( Fast snart är det helg :P

MVH Lillebror som saknar sin storebror :(

Postat: 03 maj 2007, 08:25
av Enzo Molinari
Huvudbågen står på plats, loppad. Sidobågarna påbörjade. Varför är garagekvällar alltid så korta? :?

Felle, hade du några uppgifter om framvagnsgeometrin?

Dallara

Postat: 03 maj 2007, 15:07
av Felle
Hej Micke
Kolla på x19world.de och under dallara på bilder.. annars veta jag bara att de satt med uniballs och var väldigt icke original.. som en formel 1 med x1/9 kaross ungefär :D
Behöll i princip bara kaross stommen från x1/9 allt annat egen tillverkat..
alugolv, glasfiber. vägde bara 690 kg.. och sedan ca 200 hk i den.. synd att bara 11 stycken (riktiga) producerades.

Så här står det på x19world.de:
Suspension:
front: McPherson, long lower control arms with push rods; sway bar
rear: McPherson, two long wishbones per side with push rods; sway bar (finns bild på detta på den frnaksa hillclimb dallaran)

Litre roligt är att de främre undre armarna hade uniballs och vänster och höger sidas uniball skavde nästan ihop med varandra.. de du..!

En annan sak är att på min andra x1/9 ( som troligtvis kommer bli dallara den med) så blir det dallara lysen (från fiat 126) pratade med vägverket.. de skall sitta minst 50cm från backen mätt från mitten av glaset.. bara att skruva upp coiloversen och köra in..och byta till högre däck..

Postat: 03 maj 2007, 19:11
av Enzo Molinari
Jag hittar inga bra bilder på hjulupphängningarna. :( Du kanske kan lägga in en bild? Det jag är ute efter är om de använde original spindlar, och i så fall, om de hade original spårvidd fram. Ackermann du vet. :roll:

Postat: 11 maj 2007, 18:38
av Enzo Molinari
Nåra bilder på burbygget:
PICT0019.jpg
PICT0019.jpg (98.21 KiB) Visad 12144 gånger
PICT00170.jpg
PICT00170.jpg (101.63 KiB) Visad 12144 gånger
PICT00160.jpg
PICT00160.jpg (89.56 KiB) Visad 12144 gånger
Vad tror ni? :roll:

Postat: 12 maj 2007, 10:14
av Daddi
COOLT!!!

Har du bockat rören själv? Smälter in jättefint!

Har tänkt på några saker (du har säkert redan koll förstås, ursäkta i så fall...):
Enl några artiklar på ett amerikanskt forum (XWeb), händer det att karossen böjer sig om den är upphängd bara i fram- och bakände utan dörrar under en längre tid. Du kollar väl att dörrarna passar, innan du svetsar burstag framåt :wink:

Angående ET:
Du bör kunna ha ett lite mindre ET än vad 164:an har som original utan att hamna utanför hjullagrens konstruktionsgränser, efterom axellasten borde bli lägre i ditt fall. 164:an är väl tyngre fram än vad din bil kommar att vara bak? Har för mig att du siktade på en målvikt runt 800 kg tom. Med 60% av vikten bak (antagande) blir det ju bara 480kg. 164:ans framände måste ju väga mycket mer än så? :roll:


Förresten, forumlänken till XWeb är:
http://www.network54.com/Forum/12159/page-1


PS Du kanske får fundera på en ny position för backspegeln? Om den sitter kvar i överkant av framrutan kommer väl bågen att skymma sikten? Vore kanske lite coolt med samma typ av backspegel som på Porsche 356, där man kan ställa in höjden?

Bild

Lycka till!
//David

Postat: 23 maj 2007, 09:22
av Enzo Molinari
Nu är hela bakre burkonstruktionen punktad på plats, förutom diagonalstaget i huvudbågen som jag inte vet om jag vågar klämma dit. Det kommer i så fall att bli väldigt tight mot främre toppen.

Näst på tur är sedan främre burhalvan. Steg 1 blir att kontrollera att dörrarna passar! Lätt att missa, men nog så viktigt.

Postat: 11 jun 2007, 11:53
av Enzo Molinari
Litet uppehåll pga husköp/garagebyte. Ha tålamod. :wink: