Göra oljetryckslampan synlig

Moderatorer: Ingper, Tuck

Göra oljetryckslampan synlig

Inläggav Ingper » ons jul 09, 2008 10:57 am

Tuck har ju en elegant lösning på detta - bygg om instrumenteringen och flytta instrumenten/lamporna. Men om man är lat och inte vill göra så mycket jobb, finns ett annat sätt. I alla fall på vissa X1/9or.

Uppe till höger finns en oanvänd lampa. Det sitter ingen lampa här, men hållare och hål finns. Denna lampa är vid normal körställning, till skillnad från den vanliga, inte skymd av rattkransen. I detta "hål" passar det mesta i instrumentbelysningsväg - lampan jag tog var avsedd för detsamma fast på en Audi:
Bild

Lampan parallellkopplas med den ordinarie. För att löda på flexkortet måste lacken skrapas av.
Instrumenthuset delas (ett par små svarta skruvar) och en symbol kan klistras dit. Eller "ritas" med vita gnuggsymboler. Alternativt kan texten "OIL" gnuggas dit. Min symbol tar väl inget skönhetspris direkt, men det blev i alla fall en "oljekanna":
Bild

Resultatet blir en synlig oljetryckslampa även när den ordinarie är skymd av rattkransen:
Bild
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 400
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd

Inläggav Enzo Molinari » ons jul 09, 2008 8:56 pm

Läckra Veglia-instrument, med "bakvänd" varvräknare. Är det så på alla 1500?
/Enzo
Bild
Användarvisningsbild
Enzo Molinari
 
Inlägg: 309
Blev medlem: lör feb 25, 2006 5:08 pm
Ort: Gävle

Inläggav Tuck » tor jul 17, 2008 8:52 pm

Vad jag har förstått så finns det några olika varianter av instrumentpaneler.
Först så var det en variant i 1300 fram till -77. -78 kom så en specialare med vita siffror och röda nålar. Dessutom var panelen silverfärgad och inte svart som de senare. När sedan 1500 kom -79 så förändrades utseendet till den som Ingper visar på bilden i tråden, FÖRUTOM att varvräknaren gick medsols. Enligt litteratur så skymdes den intressanta delen av varvräknaren (3000rpm och uppåt) med denna lösningen. Så redan på -80 så var varvräknaren spegelvänd/motsols, typ Ingper.
Denna panel hängde sedan med några år. Notera att siffrorna är orange för att matcha reglage och vippströmbrytare. På de sista Bertonebilarna (vet ej riktigt när men efter -84) så kom ytterligare en panel med vita siffror. Graderingen på varvräknaren är också ändrad från 10,20,30... till 1,2,3 osv.
Jag har, som Ingper sagt, byggt om min panel och bytt plats på varvräknaren och tankmätaren, så nu är hastighetsmätare och varvräknare placerade symmetriskt kring mittlinjen. Nu skyms istället tankmätaren av rattkransen, men man behöver ju inte titta på den stup i kvarten.
Användarvisningsbild
Tuck
 
Inlägg: 320
Blev medlem: sön apr 02, 2006 5:13 pm

Inläggav Hempa » fre aug 22, 2008 7:31 pm

Tuck skrev:Jag har, som Ingper sagt, byggt om min panel och bytt plats på varvräknaren och tankmätaren,


Hur i hela friden byter man plats på bränsle och varvräknare???
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Hempa
 
Inlägg: 54
Blev medlem: tor maj 04, 2006 2:03 pm
Ort: Stockholm

Inläggav Tuck » mån aug 25, 2008 7:34 pm

Operation ”flytta varvräknare” beskrevs i klubbtidningen nr 1 -06 av Roland Eriksson.
Jag gjorde en variant på detta med en front i aluminium istället för att spackla ihop skarvarna.
Om man börjar framifrån så ser man att instrumentpanelen sitter fast med fem skruvar. Tre i ovankant och två i underkant. Dessa två i underkant är inte symmetriskt placerade då instrumenten sitter förskjutet. För att kunna sätta hastighetsmätaren och varvräknaren symmetriskt så kommer den nedre högra skruven att gå in i varvräknaren. Alltså krävs ett nytt frontglas för att få en ny hålbild för skruvarna. Jag köpte en bit makrolon hos glasmästaren. Därefter så beställde jag en laserskuren aluminiumplåt med den nya layouten på instrumenten. En begagnad panel från 1978 med medsols varvräknare inropades på EBay. Denna demonteras och den svarta plastfronten sågades upp i bitar så att ”ramen” och ringen kring varje klocka sparades. Dessa delar limmades med epoxylim bakifrån på aluminiumpanelen. Sedan så började det roliga. Baksidan på det vita instrumenthuset sågades upp med lämpliga snitt och de lossade bitarna limmades sedan på de nya positionerna. Även hastighetsmätaren måste flyttas fem millimeter åt höger för att få lika delning mellan de tre stora rundingarna. Därefter så snittades kretskortet på baksidan upp i motsvarande bitar och dessa limmades också på de nya positionerna. Eftersom de flesta kopparbanorna på kretskortet förstörs så blev det till att löda nya kablar mellan alla brutna ledningsbanor. Dessutom gjordes Ingpers komplettering med en extra oljetryckslampa längst upp till höger i det oanvända lamphålet. Däremot så har jag inte fixat någon symbol på det röda glaset. Förutom klockor så måste även lampor och lampsocklar till instrumentbelysningen flyttas för att få plats samt att ge ett jämt bakgrundsljus. Vips så ser man hela varvräknaren.
Tidsåtgång ca 15-20 kvällar i garaget. Kostnad ca 1000:-
Jag använde en Dremel med tunna kapskivor för att få smala snitt annars blir det glipor mellan de hoplimmade delarna. OBS glöm inte skyddsglasögon för ibland exploderar kapskivorna.


Bild
Användarvisningsbild
Tuck
 
Inlägg: 320
Blev medlem: sön apr 02, 2006 5:13 pm

Inläggav Hempa » mån aug 25, 2008 9:41 pm

Aha!!! Nu fattar jag, helt ny layout.
Snyggt och prydligt.
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Hempa
 
Inlägg: 54
Blev medlem: tor maj 04, 2006 2:03 pm
Ort: Stockholm

Re: Göra oljetryckslampan synlig

Inläggav Mirko » tor jun 20, 2013 9:20 pm

Hej ingper.
jag har detta problem, oljelampan och defrost tänds ej / syns ej.
Vad beror detta på?
Läste i tråden at tdet fanns en lösning men jag undrara varför detta sker.

var kan jag hitta länken till Tucks ombyggnad?

MVH
mIkro
Mirko
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor aug 23, 2012 12:14 pm

Re: Göra oljetryckslampan synlig

Inläggav Ingper » tor jun 20, 2013 9:43 pm

Syns inte oljetryckslampan eller tänds den inte ? Den sitter ju längst ner i hörnet på oljetrycksmätaren, skymd av rattkransen om man är "normallång" som du och jag och inte har Bertonen med annan stolshöjd. Tänds den inte när du vrider om nyckeln är det (i fallande trolighetsgrad:

1. Kabelbrott till oljetrycksgivaren på motorn, eller att kabelskon lossnat/gått av på givaren
2. Fel på givaren
3. Fel på lampan

Ombyggnaden ovan är för att parallellkoppla den oanvända lampan uppe till höger till att också lysa samtidigt med den lilla trekantiga skymda i mätaren.

Tores ombyggnad finns nog inte på nätet. Han har flytta om instrumenten och möblerat om. Fast så att det fortfarande ser fabriksgjort ut.
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 400
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd

Re: Göra oljetryckslampan synlig

Inläggav Tuck » sön jun 30, 2013 12:35 am

Framsidan. Notera att varvräknaren går medurs :)
020.jpg
020.jpg (43.9 KiB) Visad 4718 gånger


Bakifrån
Bak.jpg
Bak.jpg (61.77 KiB) Visad 4718 gånger


Frontens baksida
Panel.jpg
Panel.jpg (46.93 KiB) Visad 4718 gånger
Användarvisningsbild
Tuck
 
Inlägg: 320
Blev medlem: sön apr 02, 2006 5:13 pm


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron