av Steffo » ons aug 17, 2011 6:52 pm
Tack för tipset, jag gick in och justerade bildstorleken och det funkade ju fint.
Fälgarna är av dimensionen 5,5x14. Rätt så litet och smalt med andra ord. Något utstick av hjulen utanför skärmkanterna vill man ju inte ha så bredare än så är mycket svårt att få plats med fram om man inte vill bygga om fjäderbenen. Fälgarna är som sagt måttbeställda från Image Wheels i England, så det var helt upp till mig att speca måtten. Allt måste naturligtvis vara inom rimliga gränser.
Tyvärr är jag inte helt nöjd med företaget och dess produkter. Finishen på fälgarna är bra men inte perfekt. Mejlsvaren man får när man kommunicerar med dem är korthuggna och ger en känsla av ointresse. Värst var ändå att det inte gick att kränga på däck på fälgarna enligt den vanliga metoden. Diket i fälgens mitt är lite för grund så däcket förstörs i däcksmaskinen. Jag var tvungen att dela på fälgarna och skruva ihop dem med däcken emellan. Så är det inte tänkt att man ska behöva göra, fälgarna levereras hopskruvade och tätade. Förmodligen blev just min dimension lite för snäv så att det inte riktigt stämde med standardkomponenterna firman utgår ifrån när de svarvar till fälgdelarna. Man tycker att ett fälgproffs borde tänka på sånt innan de ger klartecken för tillverkning.
Nåja, det blev ju bra till slut i alla fall, till priset av åtta däck då de första fyra bara var att slänga. Det var nämligen så att skadan på däcken märktes först vid körning.
/S