X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Moderator: Ingper

Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Steffo »

Hej,

Nämnde i vintras här på forumet att jag var i full färd med att installera en Uno turbomotor i min X1/9:a. Operationen blev färdig nu i sommar och allt lirar bra till slut. Jag passade också på att montera måttbeställda splitfälgar från Image Wheels i England och skräddarsydd skinnklädsel. För några år sedan renoverade jag karossen och bytte bland annat ut de stora 80-talskofångarna mot 70-talets mindre.

Jag tänkte försöka länka in några bilder här, får se om jag lyckas. Annars finns bilen på garaget.org om någon är intresserad: http://www.garaget.org/?car=258493

Börjar med några bilder och kan lägga upp fler om intresse finns.

/Stefan

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ingper
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 apr 2006, 17:45
Ort: Bankeryd
Kontakt:

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Ingper »

Oj, seriöst jobb :oops: .
Skulle vara kul att se den i verkligheten t ex på någon klubbträff någon gång. Sådana här projekt insipirerar !
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Tuck »

Snyggt jobbat. Har du besiktigat med Turbomotorn?
Backspeglarna är toppen!
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Steffo »

Tack! Bilen är besiktigad men inte med turbomotorn än.

Jädrar vad stora bilderna blev, så där går det ju inte att ha det! Frågan är om jag måste redigera om dem på imagecave.com och pröva lägga upp dem igen. Ja ja, vi får se.

Jag kommer säkert att komma på en klubbträff någon gång, hittills har avstånd och tidpunkt inte riktigt passat mig bara.
NWH
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 jul 2011, 00:16

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av NWH »

Ruggigt imponerad! Instämmer i att den vore kul att se i verkligheten! Byta till gamla kofångare känns som prio ett med egna bilen.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Tuck »

Japp, gå in på Imagecave och ändra storleken på bilderna. Välj en bredd på 600-700.

Vad har du för dimension på fälgar och däck?
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Steffo »

Tack för tipset, jag gick in och justerade bildstorleken och det funkade ju fint.

Fälgarna är av dimensionen 5,5x14. Rätt så litet och smalt med andra ord. Något utstick av hjulen utanför skärmkanterna vill man ju inte ha så bredare än så är mycket svårt att få plats med fram om man inte vill bygga om fjäderbenen. Fälgarna är som sagt måttbeställda från Image Wheels i England, så det var helt upp till mig att speca måtten. Allt måste naturligtvis vara inom rimliga gränser.

Tyvärr är jag inte helt nöjd med företaget och dess produkter. Finishen på fälgarna är bra men inte perfekt. Mejlsvaren man får när man kommunicerar med dem är korthuggna och ger en känsla av ointresse. Värst var ändå att det inte gick att kränga på däck på fälgarna enligt den vanliga metoden. Diket i fälgens mitt är lite för grund så däcket förstörs i däcksmaskinen. Jag var tvungen att dela på fälgarna och skruva ihop dem med däcken emellan. Så är det inte tänkt att man ska behöva göra, fälgarna levereras hopskruvade och tätade. Förmodligen blev just min dimension lite för snäv så att det inte riktigt stämde med standardkomponenterna firman utgår ifrån när de svarvar till fälgdelarna. Man tycker att ett fälgproffs borde tänka på sånt innan de ger klartecken för tillverkning.

Nåja, det blev ju bra till slut i alla fall, till priset av åtta däck då de första fyra bara var att slänga. Det var nämligen så att skadan på däcken märktes först vid körning.

/S
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Steffo »

Och däcksdimensionen är 185/55x14. 195/55 hade jag först, men det var på håret att de rymdes i skärmarna fram vid svängning.
Tuck
Inlägg: 320
Blev medlem: 02 apr 2006, 17:13

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Tuck »

Jo, det är ju eländigt trångt ifram. Jag har 195/45-15 fram och det är verkligen max på alla ledder utan att modda fjäderbenen.
Vad beställde du för offset?
Kör du med brun instrumentpanel eller är den svart?
Har du en 7-delad golvmatta eller har du fått tag på en original?
Har du lackat taket gult också?
Vad har du för avgassystem?
Dagoberg
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jun 2007, 20:26
Ort: Jönköping

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Dagoberg »

Snyggt bygge! :D
Steffo
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 sep 2007, 12:24

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Steffo »

Tack, Dagoberg!

Svar på Tucks frågor:

Offset på fälgarna är 17.

Instrumentpanelen är original-brun. Hade ju varit trevligt med svart nån gång.

Golvmattan är sjudelad och hade minst sagt tveksam passform. Beställde från Tyskland, minns inte firmans namn, det var flera år sedan.

Taket är lackat svart som original. Det sitter i stort sett aldrig på plats, bara i absoluta nödfall.

Avgassystemet är nån typ av eftermarknadssystem som satt på bilen när jag köpte den med originalmotorn. Har för mig att förra ägaren (Felle) sa att det härstammar från en engelsk firma. Jag har moddat systemet lite för att passa turbons downpipe och så en lite grövre slutpip förstås. Med originalmotorn bullrade det lite i överkant men tillsammans med turbon blev dämpningen riktigt lagom.
Enzo Molinari
Inlägg: 309
Blev medlem: 25 feb 2006, 16:08
Ort: Gävle

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av Enzo Molinari »

Grattis till ett snyggt bygge! Jag bara ÄLSKAR de 4-ekrade Revolutionfälgarna!! Snyggt!
/Enzo
Bild
jens
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 mar 2006, 15:15
Ort: GBG

Re: X1/9:a med Uno turbomotor färdigställd

Inlägg av jens »

Hej

Fantastiskt fint byggge!
Noterade lite under huven bla malpassi regulator. intressant har du höjt laddtryck?
Hur fungerar IC-placeringen? har du mätt lufttemp före/efter intercooler? Och isåfall kyler det bra?

Mvh Jens
letar x igen..
Fiat uno turbo 355 hk
Fiat coupe 20v turbo
Skriv svar