Ny medlem

Moderatorer: Ingper, Tuck

Ny medlem

Inläggav KalMana » mån feb 27, 2012 12:22 pm

Hej.

I förra veckan råkade jag se en något övergiven x1/9 -81.
Bilintresserad som jag är och helt ovetandes om vad det var för bil började jag prata med ägaren.
Blev nästan direkt förälskad (i bilen :))

Snabbt in på kontoret och surfa.
Hittade då till denna site.

Nu vill det sig så väl att ägaren till bilen vill sälja.
Men eftersom jag är helt ny på den här bilen tänkte jag kolla lite med er kunniga först.

Bilen i fråga har stått i många år utomhus utan kärlek.
Lacken var inte den bästa och rost hann jag aldrig kolla efter.
Och det var "något fel" på kopplingen.

Men den behöver nya däck, en koll på bromsar, byte av vätskor mm.
Vad mer bör man byta, gå igenom, renovera?

Och framför allt... Hur mycket bör jag erbjuda för bilen?

Bilen är i originalskick. Ska man behålla den så eller bygga om.

Letar f.ö efter garage i sthlm, om någon har tips.

Tacksam för svar
/KalMana
KalMana
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 26, 2012 6:25 pm

Re: Ny medlem

Inläggav Ingper » tis feb 28, 2012 8:30 am

Hej och välkommen !

Det har skrivits en del i ämnet, och jag kan t ex rekommendera nedanstående tråd:
viewtopic.php?f=3&t=474&p=2425&hilit=betala#p2425

Titta efter rost. Och när du tittat klart, titta en gång till efter mer rost. Undertill framför/bakom framhjulen, golvet (fotbaljorna), sidobalkarna vid domkraftsfästena, under dörrarna o.s.v. Överallt.
Bromsdelar är billiga. Kopplingen likaså, och den får du räkna med att byta då den väl rostat ihop. Men det är en del pyssel att plocka lådan så du kommer åt kopplingen.
Och på tal om lådan - kolla med ägaren om den var ok. Synkningarna är en "sjuka" på dessa lådor, och - till skillnad från bromsar och koppling - inte säkert att det blir billigt alls. Kan det vara så att han trodde det var kopplingen som var "knas" med, om det skrapade vid vissa växlingar ?

Köp och rädda bilen, men betala inte för mycket. Utan att veta mer skulle jag säga försiktiga 5-8'.

(Se gärna min hemsida också (jordgloben under avataren), där det finns en dagbok på upprenovering av en Bertone -84 som hade de flesta typiska "ålderskrämporna" och som inte hade rullat sedan 90-talet.)
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 401
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd

Re: Ny medlem

Inläggav KalMana » mån mar 05, 2012 8:30 pm

Tack så mycket för info.
Hade nog tänkt mig ge 6 tusen.

Har nu läst på lite mer. Blir bara mer och mer sugen att köpa.
Men jag har fortfarande inte hittat garage att meka i.

Vet du ifall man kan köpa dallarakit någonstans och för hur mycket.
Har inte hittat det någonstans hittils.
Vore riktigt sjysst.

Har f.ö fått lite info från transportstyrelsen ang. x1/9:or i sverige ifall någon är intresserad.

Såhär många finns det.

Årsmodell Antal
1973 13
1974 16
1975 9
1977 2
1978 2
1979 4
1980 199
1981 108
1982 22
1989 1

Antalet Direktimport:

Årsmodell Antal
1973 1
1989 1

MVH
KalMana
KalMana
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 26, 2012 6:25 pm

Re: Ny medlem

Inläggav Ingper » mån mar 05, 2012 9:18 pm

Bra lista, men tyvärr är det något som inte riktigt stämmer. Bl.a. saknas alla Bertone X1/9 av årsmodell 1984 som bevisligen finns (varav en står i vårt garage). En del del X1/9:or heter heller inte X1/9 i registreringsbeviset utan Fiat 128.....

Hur färsk är listan ? Tycker det är väldigt många bilar på den jämfört med vad man får "känsla" för, i synnerhet som en del Bertonebilar saknas. Är det de som finns nu eller de som har funnits/registrerats olika år ?
Ingemar E.
X1/9 -80, X1/9 -84 (frugans), Skoda Superb -19 samt en A3 -13
Och så dotterns "projektbil" Skoda Fabia -09 och sonens Volvo V50 -06
Användarvisningsbild
Ingper
 
Inlägg: 401
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:45 pm
Ort: Bankeryd

Re: Ny medlem

Inläggav Dagoberg » mån mar 05, 2012 10:52 pm

Angående Dallarakit, så testa med ett samtal till Micke på 0704/322517. Han håller på med ett bygge och det ska bli med Dallara monterat för bankörning.

Oskar
Dagoberg
 
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jun 17, 2007 8:26 pm
Ort: Jönköping

Re: Ny medlem

Inläggav Tuck » tis mar 06, 2012 9:31 am

Jo, från sent 82, i alla fall 83 så är bilarna registrerade som Bertone X1/9 kanske därför de inte kommer med. 89an är importerad och kan ha fått namnet Fiat av misstag.

Som Ingper säger så är bilarna registrerade med olika beteckningar. Jag har hittat minst 7 olika varianter på "stavning" hos transportstyrelsen. Det verkar bero på vem som satt vid tangentbordet och knappade in bilarna en gång i tiden hos vägverket. Detta gör det jättesvårt att hitta "alla" svenska bilar om man ska söka på alla tänkbara och otänkbara kombinationer av: X 1 / - 9 19 128 Fiat Bertone osv.

KalMana, hur fick du fram sökningen?
Användarvisningsbild
Tuck
 
Inlägg: 320
Blev medlem: sön apr 02, 2006 5:13 pm

Re: Ny medlem

Inläggav Tuck » tis mar 06, 2012 11:27 am

Användarvisningsbild
Tuck
 
Inlägg: 320
Blev medlem: sön apr 02, 2006 5:13 pm

Re: Ny medlem

Inläggav Felle » ons mar 14, 2012 1:45 pm

ang dallara kitt så är det Calle Bergström som har fromar till kittet.
finns på www.abarth.se

mvh felix
Stolt ägare av
Fiat X1/9 Dallara-80 Lotus Gul
Fiat X1/9 Dallara modsport projekt -80
Fiat x1/9 1500 turbo -73
Fiat X1/9 1500-80
Fiat 750 Abarth Berlina-57
Fiat 124 Special Moretti-69
Användarvisningsbild
Felle
 
Inlägg: 254
Blev medlem: sön mar 12, 2006 1:37 pm
Ort: Lund

Re: Ny medlem

Inläggav KalMana » lör mar 17, 2012 3:19 am

Jag mailade transportstyrelsen och fick svar på några dar.
Tack för alla tips.
Ska gå igenom länkarna snart.
KalMana
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 26, 2012 6:25 pm


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron